Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mjellby visar bortglömda modernister

Publicerat torsdag 31 mars 2016 kl 15.41
Tor Billgren: "Var de inte tillräckligt bra? Jo."
(2:43 min)
Gustaf Carlström: Kaktusen blommar, 1929. Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseum
Gustaf Carlström: Kaktusen blommar, 1929 (beskuren). Foto: Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseum

2006 visade Mjellby konstmuseum utanför Halmstad utställningen "De berömda och de glömda", som lyfte upp kvinnliga modernister från perioden 1900-1930. Det handlade om skickliga målare som gjort pionjärmässiga insatser inom det svenska konstlivet, men som med tiden sorterats bort av konsthistorien - just för att de var kvinnor i den maskulint dominerande konströrelse som modernismen var. Nu, tio år senare har museet skärskådat modernismen igen, fast ur ett annat perspektiv. Titeln är "Moderna män, 1900-1930".

"Vägporten vid Karlberg" heter målningen. Konstnären Martin Åberg. Året 1920. Det är ett ganska banalt motiv av nybyggda hyreshus på rad - men perspektivet in i bilden, är hisnande.

Åberg är en av de 43 konstnärer ingår i utställningen "Moderna män". De var välkända och uppskattade av sin samtid. De ställde ut på de rätta gallerierna och ingick i de viktiga konstnärsgrupperna.

Ändå har de i efterhand inte fått vara med och definiera Modernismen på samma sätt som till exempel Nils Dardel och Gösta Adrian Nilsson.

Var de inte tillräckligt bra? Jo, det tyckte i alla fall dåtidens kritiker.
Var de inga riktiga modernister? Jo - och det är just det den här utställningen argumenterar för. Den vill bredda föreställningen om modernismen och synliggöra några av de normer som inte bara har exkluderat kvinnor - utan även män ur konsthistorien.

Det kan till exempel handla om konstnärer som inte har levt upp till den mansbild som eftervärlden har klistrat på modernismen. Det vill säga bohemen, konstnärsgeniet.
Det kan handla om konstnärer som ägnat sig åt hemmets lugna vrå eller naturmåleri, vilket passar dåligt in i en konströrelse där man har velat ställa staden i centrum med sin utvecklingspotential och snabbhet.

Ta Kurt Jungstedts "Flicka vid fönstret" från 1917. En ung kvinna i ett högborgerligt hem på landsbygden. Hennes blick är intensiv och borrar sig anklagande in i betraktaren. Här finns inget av stad, modernitet eller traditionskritik - bara närvaro.

Utställningen 2006 minns jag fortfarande tydligt. Flera av verken av de försummade kvinnliga konstnärerna gjorde starka visuella intryck. Den känslan får jag inte den här gången. Men det kanske just är det som är grejen. De här konstnärerna har utforskat mer nedtonade aspekter av måleriet än kollegorna som blev riktigt kända.

Det är en spännande och fin utställning, även om jag hade velat ha lite mer skärpa i urvalet. Kanske hade fler verk av färre konstnärer gjort tesen tydligare.
Oavsett det, är utställningen en viktig påminnelse om att alltid ha ett kritiskt öga öppet när det gäller historieskrivning - särskilt när det handlar om något så subjektivt som konst med alla kotterier och ekonomiska intressen runtomkring.

"Moderna män" visas på Mjellby konstmuseum utanför Halmstad till den 19 juni.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".