Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Quantum Break - en krutdoftande resa genom tid och rum

Publicerat fredag 1 april 2016 kl 13.43
Kalle Kovács om Quantum Break
(4:34 min)
Shawn Ashmore som Jack Joyce i Quantum Break.
Shawn Ashmore som Jack Joyce i Quantum Break. Foto: Remedy Entertainment

Idag, tisdag, lanseras finska spelstudion Remedys nya spel Quantum Break. Ett nytt grepp är att spelet åtföljs av en tv-serie. Kalle Kovács har både spelat och sett Quantum Break.

Finska Remedy firade så sent som i höstas 20 år som aktiv studio i spelbranschen. Det är imponerande i en bransch där ens senaste produkt kan vara avgörande för hela studions framtid. Men Remedy är ingen vanlig studio - under de gångna tjugo åren har enbart fyra större projekt lämnat studion och nått marknaden. Max Payne och dess uppföljare Max Payne 2 om den förtäckta agenten med samma namn som titeln, Alan Wake om författaren som fick uppleva sin skräckroman som han inte visste att han hade skrivit och nu Quantum Break om bröderna Joyces resa genom tid och rum.

Resan börjar på ett universitet i den fiktiva staden Riverport. Forskaren Paul Serene, som porträtteras, både med röst och ansikte, av skådespelaren Aidan Gillen (känd från bland annat Game of Thrones och The Wire) vill visa upp sin maskin som enligt honom själv ger människan möjligheten att åka fram och tillbaka i tiden. Redan när antagonisten Jack Joyce, som porträtteras av skådespelaren Shawn Ashmore, anländer för att bevittna nämnde demonstration börjar dock frågor ställas om vad Paul Serene har för tankar med maskinen. Inte nog med det, utanför universitetet pågår demonstrationer mot Monarch Solutions, ett företag där det snart också visar sig att Paul Serene är inblandad. Visningen av tidsmaskinen misslyckas, vilket dels gör att tiden börjar falla isär men som också ger både Paul Serene och antagonisten Jack Joyce möjligheten att manipulera tiden.

Efter incidenten skiljs Jack och Pauls vägar åt och det på ett sätt som saknar motstycke i spelbranschen. Som spelare kontrollerar du Jack i olika uppdrag genom spelets många kapitel. Pauls resa däremot får vi följa genom en TV-serie. (För att sätta klura till det ännu mer för spelaren tas handlingen fram genom att du för korta ögonblick tar kontroll över Paul, och faktiskt bestämmer framtiden för Jack.)

Remedy har flörtat med TV-formatet under en längre tid. När de lanserade Alan Wake 2010 bestod spelet av episoder där alla började med en "detta har hänt"-sekvens och avslutades lika plikttroget med en redig cliffhanger. Studions kreativa huvudman Sam Lake har i intervjuer pratat gott om att dela upp spel i olika episoder och man kan minst sagt säga att Quantum Break tar det till en ny nivå. Du spelar ett avsnitt - och sedan ser du ett avsnitt.

Som spel är Quantum Break en offensiv skjutare där kulor nästan konstant flyger genom luften. Det är ett, rent visuellt, vackert spel där tidsmanipulationer skapar scener som är svåra att inte stanna till vid och bara njuta. Dessvärre blir det lite väl mycket av just skjutandet - mellan de korta sekvenserna av uppdragsutförande så är det som att en hel armé väntar bakom varje dörr och gatuhörn.

TV-serien i sin tur fokuserar nästan enbart på Paul Serene och hans organisation där alla tycks hugga varandra i ryggen. Serien är varken i manus eller i produktion ett mästerverk men tillräckligt bra för att hålla handlingen vid liv och då och då faktiskt engagera. Serien påverkas också av val du gör under spelsekvenserna - vilket skapar ett extra sug efter att se nästkommande avsnitt.

I slutändan är Quantum Break ett spel som är Remedy in i märgen. Det finns starka ögonblick i såväl handlingen som i själva spelandet och i allt elände, och faktiskt en befarad undergång av världen, vågar studion ha kul med handlingen. Det finns några väl gömda skatter som fick mig att le och när eftertexterna rullade så blev jag smått överraskad över hur väl handlingen föll på plats till slut. Precis som den kruttörstande huvudkaraktären är handlingen igång rakt igenom utan några egentliga avbrott. Quantum Break är ett välgjort och stundtals väldigt underhållande spel, tyvärr blir det dock lite enformigt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".