Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Panamadokumenten avslöjar hur konsten har blivit illegal valuta

Publicerat fredag 8 april 2016 kl 17.03
Panamadokumenten och Konsten
(2:34 min)
Anders Rydell
Anders Rydell Foto: Joel Larsson

Panamadokumenten har främst avslöjat undangömda pengar, men idag avslöjade SVT att även stora mängder konst har gömts undan i så kallade freeports - genom brevlådeföretag. Författaren och Hallpressens kulturchef Anders Rydell har tagit del av de läckta dokumenten.

–De här dokumenten ger en helt unik inblick i hur den här världen fungerar, men den ger framförallt en bild av hur konsten fungerar idag som en extremt värdefull valuta. Och det vi ser här är att mer och mer av vårt kulturarv köps som en valuta på den här marknaden, av människor som egentligen inte har något intresse för konsten, konsten är nånting som man lagrar, som man kan använda för att tvätta pengar, dölja förmögenheter, och de försvinner egentligen bara ner i de här svarta hålen som är de här freeportsen. För att Museér och andra offentliga institutioner de kan inte tävla längre om de här konstverken som säljs för större och större summor på auktioner.

Anders Rydell har tidigare skrivit en bok som handlar om hur nazisterna plundrade konstskatter under andra världskriget. Han berättar att man sedan använde dem som ett säkert sätt att förvara sitt kapital. När man behövde pengar sålde man verken på den svarta konstmarknaden. Anders Rydell förklarar att de nya läckta dokumenten visar hur den här illegala handeln fortfarande är i allra högsta grad levande - och hur så kallade freeports - stora lager som fungerar som skatteparadis för konst - är fyllda med konstskatter.

–Man talar inte bara om konst som plundrades av nazisterna, utan det här är idag en enorm marknad som omsätter antika föremål från Syrien, Afghanistan, Egypten, Libyen, och där Schweiz kan man säga är marknadsplatsen för det här. Det är där många av de här freeportsen ligger men det är också där som man ända sedan andra världskriget har sålt mycket av den här plundrade konsten.

Men vilka verk det då som döljer sig bakom dörrarna till de stora lagerlokalerna som utgör konstens frihamn? Ja, det är svårt att veta, menar Anders Rydell.

–De här pappren avslöjar egentligen inte vad som finns i freeportsen, utan de avslöjar hur de här konstruktionerna ser ut för att dölja konstskatter, att man har brevlådeföretag i Panama som då äger konsten som är lagrad i en sån här freeport i Schweiz, och där det är väldigt svårt att se vem som egentligen äger den. Och det gör också att även om man vet vad som finns där, även om man vet att det finns plundrad konst så blir den omöjlig att lämna tillbaka eftersom man inte vet vem som egentligen äger den.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".