Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nothing left unsaid - ett porträtt av en amerikansk ikon

Publicerat måndag 11 april 2016 kl 12.14
Roger Wilson: "Känns mest som en del av en avancerad mediestrategi."
(2:58 min)
Son och mor, Anderson Cooper och Gloria Vanderbilt, i dokumentären Nothing left unsaid
Son och mor, Anderson Cooper och Gloria Vanderbilt, i dokumentären Nothing left unsaid Foto: Mark Schafer

En summering av ett liv i mediernas fokus, ja så skulle man kunna beskriva dokumentären "Nothing left unsaid" om den 92-åriga amerikanska miljonärsarvtagerskan Gloria Vanderbilt, som tillsammans med sin son, CNN-ankaret Anderson Cooper sammanfattar ett liv som både innehåller jetset-liv och personliga tragedier. Roger Wilson har sett "Nothing left unsaid" som släpptes på streamingtjänsten HBO Nordic i helgen. 

En person som tillbringat fler år i offentligheten än någon annan nu levande, så beskriver CNN-ankaret Anderson Cooper sin mamma, nu 92-åriga Gloria Vanderbilt. Hon var arvtagerskan som redan som barn hamnade på löpsedlarna under en bitter vårdnadstvist där hennes faster och mamma slogs om vem som skulle få ta hand om henne - henne och kontrollen över hennes miljonarv.

Så varför inte göra en offentlig sammanfattning av hennes liv verkar Anderson Cooper ha tänkt, när han ställde upp på det här dokumentärprojektet, som dessutom kompletteras med en brevväxling mellan mor och son i den nyutkomna boken "The rainbow comes and goes".

Och visst finns det ett liv att summera. Gloria Vanderbilt har varit modell, skådespelerska, jeansdesigner, parfymvarumärke och författare och är fortfarande verksam som konstnär. Hon har dejtat Frank Sinatra och gift och skilt sig ett antal gånger. Och så finns här tragedierna. Mamman som tidigt försvann ur hennes liv, sonen som tog livet av sig mitt framför ögonen på henne.

Men trots allt saknas det något i den här filmen. Jag är alltid lite skeptisk till dokumentärer där personerna som porträtteras också är producenter - som Anderson Cooper det här fallet. Och regissören Liz Garbus, som också gjorde den oscarsnominerade dokumentären om Nina Simone nyligen, gör verkligen inget stort avtryck i den här filmen. Det är tillrättalagt och lite ytligt.

"Nothing left unsaid" känns mest som en del av en avancerad mediestrategi. Att göra en egen dokumentär om Gloria Vanderbilt innan någon annan hinner göra det. Eller är kanske syftet en rar film som man kan visa barnbarnen?

Det är lite komiskt att filmen heter just "Nothing left unsaid", inget lämnat osagt, när det tvärtom känns som om det finns massor kvar att fråga om. Som att varken mor eller son ens reflekterar över att de bägge tillhör en amerikans aristokrati och överklass. Det finns en sjävklarhet i tillgången till pengar, kontakter och karriärer som aldrig ifrågasätts i den här filmen.

Gloria Vanderbilts ikonskap till trots, så tror jag inte att "Nothing left unsaid" hade gjorts om inte Anderson Cooper idag varit en av USA:s största mediekändisar. Ska jag hitta någon röd tråd i filmen så är det väl mammans konstnärsskap. Att Cooper ville göra filmen för att förklara och kanske uppmärksamma det. Och det kanske är ett fint syfte. Det är bara väldigt få andra söner som får en timme och trekvart på sig på HBO för att göra det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".