Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Göran Sommardals debutroman får inget fäste

Publicerat torsdag 21 april 2016 kl 11.06
Jens Liljestrand har läst "Varför var vi i Afghanistan?"
(2:49 min)
Omslag till boken "Varför var vi i Afghanistan?"
1 av 2
Omslag till boken "Varför var vi i Afghanistan?" Foto: Atlas förlag.
Göran Sommardal
2 av 2
Göran Sommardal

"Varför var vi i Afghanistan?" är titeln på en ny bok av kulturredaktionens tidigare medarbetare Göran Sommardal som debuterar som romanförfattare. Vi gav boken till Expressens Jens Liljestrand.

En svensk statsminister åker i hemlighet till Afghanistan för att bedöma den svenska styrkans insatser. På plats råkar han ut för ett attentat som gör att hans hjärta och ena öga måste transplanteras med organ från en död talibansoldat och en al-Qaida-rekryt från Bangladesh. Ingreppet leder till att statsministerns hela personlighet och alla minnen raderas och börjar om från noll, med en enda fråga som klangbotten: Varför var vi i Afghanistan? 

Detta är också titeln på Göran Sommardals nya roman, en satirisk, filosofisk, humoristisk och surrealistisk betraktelse över den avindividualiserade politikens dokusåpa. Statsministern, som vi bara lär känna under initialen R., blir plötsligt befriad från sin gamla identitet och genomskådar hela samhällsstrukturen. Föga överraskande kommer han, eller om det nu är författaren, fram till slutsatsen att demokratin är en illusion och att Sverige har reducerats till en lydstat under USA:s och den globala kapitalismens överideologi.

Den här politiska allegorin bygger på en rad ganska intressanta uppslag, som ibland påminner om Lena Anderssons tidiga romaner, eller om tyska Timur Vermes ”Han är tillbaka”, en fantasi om hur Hitler återvänder till Berlin 2011. 

Men det är som om Sommardal tröttnar på sitt grepp alldeles för fort och låter historien glida sig ur händerna. Trots de många potentiella brännpunkterna får boken aldrig något fäste hos läsaren, utvikningarna och de långrandiga filosofiska resonemangen tar överhanden. Som om författaren talar till sig själv snarare än till läsaren. 

Det hela blir som att lyssna på radio i bilen på en kanal som ständigt byter frekvens och man hela tiden tvingas skruva för att följa med, tills man till slut tröttnar och bara låter det brusa, hacka och skvala i hopp om att emellanåt få några kristallklara sekunder av kommunikation. 

Det bästa och smartaste med ”Varför var vi i Afghanistan?” är egentligen omslagets baksida: ett svart, retsamt hårstrå mot den rosa bakgrunden, så snyggt designat av Håkan Liljemärker att man reflexmässigt försöker plocka bort det även när man tar upp boken för tjugonde gången. Hårstrået återkommer också i boken, som metafor för en frustrerad tidsanda: det som kliar, killar och besvärar längst bak i halsen, ett långt utdragen frågetecken, utan början och utan slut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".