Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kvinnornas afton i Lorcas "Fröken Rosita" på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm

Publicerat måndag 25 april 2016 kl 07.30
"Ekström och Nyroos visar var skåpet ska stå"
(2:24 min)
Lina Englund och James Lund.
1 av 2
Lina Englund och James Lund. Foto: Bengt Wanselius.
Gunilla Nyroos och Anita Ekström. Foto: Bengt Wanselius.
2 av 2
Gunilla Nyroos och Anita Ekström. Foto: Bengt Wanselius.

Den spanske poeten och dramatikern Federico García Lorca skrev pjäsen ”Fröken Rosita” eller ”Blommornas språk” 1935 – ett av hans stora kvinnodramer dit ”Yerma”, ”Blodsbröllop” och ”Bernardas hus” också räknas. Kort därpå skulle han skjutas ihjäl av Francos nationalister, han hade förföljts och censurerats både för sina politiska åsikter och sin homosexualitet. Nu i helgen hade ”Fröken Rosita” i översättning av Lars Bjurman premiär på Stockholms stadsteater i regi av Thommy Berggren och Maria Edström var där.

 Kyrkklockornas klang, hundskallet, månen och den där sammetslena natten där passioner bultar i ett slags religionens och kulturens tvångskorsett – alla Lorcas poetiska och nästan emblematiska ingredienser finns ju där, må vara i Anna Asps mycket naturtrogna scenografi en innergård i Granada med rosor och smidda järnstaket. Och till en början är det just det alltför naturtrogna, som dessutom präglar den närmast naturalistiskt spelade öppningen, som gör att Lorcas text inte riktigt lyfter. Lina Englunds Fröken Rosita bryter samman så ”actors studio-artat” i första aktens kärlekskatastrof, hennes farbror spelad av Ingvar Hirdvall småpysslar med sina rosor så lågmält och småputtrigt – var är detta oöversättbara duende, var är färgen svart – som Lorca ville att spelstilen skulle präglas av?

 Men fröken Rosita är också en komedi, lättsammare, mer sorglustig än de tunga pjäserna, och det är i andra aktens möte mellan Farbrodern och Niklas Falks ekonomiprofessor som replikerna börjar få kontur och sväng. Genom komiken kommer energin in i uppsättningen, även påbackad av tex Josefin Ljungman och Matilda Ragnerstam som flickorna Ayola.

 Och Lina Englunds Fröken Rosita blir bara mer övertygande ju mer kantig, ensam och instängd hon blir. Hon bär sin kärleksfixering som en motståndshandling, som ett slags lågintensivt gerillakrig mot de patriarkala förväntningarna.  

 Gradvis växer också relationen mellan de två äldre kvinnorna, Fastern spelad av Anita Ekström och Gunilla Nyroos Pigan, till en kraftfull envig mellan två så vackra och mångbottnade kvinnoroller som bara Lorca kan skriva dem. Och Ekström och Nyroos visar var skåpet ska stå med en fantastisk scenisk auktoritet. Så till slut blir det som alltid hos Lorca - kvinnornas afton!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".