Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vinyltrenden fortsatt stark

Publicerat onsdag 27 april 2016 kl 06.51
Det finns olika anledningar till att gilla vinylskivan
(2:29 min)
Ghost.
Ghost. Foto: Chris Pizzello

Vi fortsätter att köpa allt mer vinyl, det visar nya siffror. Men skivbolag, artister och butiker verkar intressera sig för trenden av lite olika anledningar.

Ökning på ökning på ökning. Så har utvecklingen för vinylförsäljningen sett ut de senaste sex åren, inte bara i Sverige utan i världen. Här på hemmaplan köptes vinyl för 30 miljoner förra året, något som märks på skivbutiken Bengans där Håkan Erlandsson sett ett tronskifte.

– Vinylen är för oss idag absolut livsviktig för vår överlevnad, från första kvartalet 2016 så har vinylen gått om CD-försäljningen. Så det är klart att den är jätteviktig för oss.

Så, är vinylen musikbranschens nya kassako? Nja, visserligen mår skivbutiker bra av den ökade försäljningen, men 30 miljoner motsvarar ändå bara ungefär 3 procent av de totala intäkter som försäljningen av musik drar in.

Och det är trots allt dyrare att trycka upp vinyl, jämfört med CD-skivor. Eller för den delen att lägga upp musik för strömning på nätet. Men artisterna själva, de verkar vilja ha vinyl.

Stefan Kerýs projekt "Hasish" toppade tidigare under året listan för sålda vinylplattor med "A product of" . Men några stora inkomster tack vare det är det inte tal om. Istället är det vinylen som sådan som lockar.

– Det betyder väldigt lite ekonomiskt. Men jag älskar produkten om man vill kalla den för det, med omslag och allting. Och jag vill gärna att min musik kommer ut på sådana.

Men visst finns det pengar att tjäna, åtminstone om man är ett stort bolag och har ett band med en köpstark målgrupp. Nicholas Johansson på Universal Music jobbar med rockbandet Ghost, deras album "Meliora" var ett av de bäst säljande på vinyl förra året. Men trots det är intäkterna inte i fokus, det handlar snarare om att göra fansen nöjda.

– Om vi utgår från från rock- och hårdrockspubliken, där vinylen har ett väldigt starkt fäste så är den superviktig. Men i vissa fall blir den väl bara en kul extraprodukt. Så ur ett artistperspektiv tror jag den kan vara jätteviktig, generellt för oss som bolag, vi står ju inte och faller med vinylen, säger Nicholas Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".