Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Beyoncé gör hjärtesorgen politisk

Publicerat måndag 25 april 2016 kl 18.20
Matilda Källén om "Lemonade"
(3:03 min)
Beyoncé under sitt framförande av "Formation" på Super Bowl. Foto: AP/TT.
Beyoncé under sitt framförande av "Formation" på Super Bowl. Foto: AP/TT.

Att Beyoncé har haft något i görningen har stått klart sedan hon välte Super Bowl med sin singel "Formation" tidigare i våras. Efter en mystisk trailer släpptes i lördags äntligen hennes sjätte album "Lemonade" - komplett med en timme musikvideomaterial. Matilda Källén har lyssnat.

Varför detta hemlighetsmakeri kring Beyoncés skivsläpp?

– För att hon kan. Hon är tillräckligt mycket av en superstar för att inte behöva klistra upp inför-posters i tunnelbanan. Släpper hon ett album så kommer folk att lyssna, släpper hon en lång artsy video som tillbehör så kommer folk att titta. Och det är tur, för hon har mycket viktigt att säga och visa.

Vad är det hon visar upp på "Lemonade"?

– På ett sätt känns det väldigt mycket klassiska Beyoncé, alltså hon som bemöter olycklig kärlek med både hjärtskärande ballader och kaxiga avspisningar utan att det känns ett dugg splittrat. Men här finns också en Beyoncé som befriande nog inte längre drar sig för att göra det personliga politiskt. Och där tror jag att videon bidrar, den sätter musiken i större, ibland oväntade sammanhang - från tunnelbanan till kyrkan. Och här finns också en Beyoncé som vågar ta ut musiksvängarna. Jag gillar hur hon får in både Sydstaternas hela genrekatalog, frostig elektronika och ultramodern r'n'b. Och här finns såklart ett par hits också, som pampiga "Freedom" med Kendrick Lamar och superkaxiga "Sorry".

När hon släppte "Formation" snackades det mycket om att hon gått och blivit aktivt politisk. Märks det?

– En sak som gör den här skivan så spännande är att den har två lager. Den kan tolkas som en personlig berättelse om en bedragen kvinna vars kärlek prövas, och det är en typ av skildring som måste få kräva plats. Men här finns också ett annat, mer allmängiltigt politiskt lager som förstärks av videon, som är full av symboler, powerkvinnor, en Beyoncé som krossar glas med ett leende och dikter av Warsan Shire - ett lager som vill stärka alla försmådda kvinnor, men kanske särskilt de svarta kvinnorna. Jag menar: hela samhället beter sig ju som en otrogen snubbe ibland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".