Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hotellet - pojkdröm och samtidstrauma

Publicerat torsdag 28 april 2016 kl 06.00
Nina Asarnoj recenserar Kristian Petris film Hotellet
(2:58 min)
Marcel Prousts favorithotell Le Grand Hotel Cabourg i Normandie i Kristian Petris film Hotellet.
Marcel Prousts favorithotell Le Grand Hotel Cabourg i Normandie i Kristian Petris film Hotellet. Foto: Jan Röed

Filmen Hotellet är ett slags mellanting av dokumentär, bildburen essä och personlig berättelse. Den är gjord av författaren och regissören Kristian Petri och är den sista delen i en trilogi om resandet där filmerna Atlanten och Fyren utgör del ett och två.

Hotellet är ett perfekt ämne för en essä. Det är något i själva ordet hotellrum som omedelbart sätter igång fantasin. Det är en plats där vad som helst kan hända, där det går att födas på nytt, men också ett rum att återvända till och se vem man har blivit. Kristian Petris film börjar i det djupt personliga. En far som har dött och de kaotiska och sakfyllda rum han lämnat efter sig. Själva motsatsen till det opersonliga hotellrummet.

Men när kameran rör sig över pappans röriga samling av glödlampor, högarna av broschyrer, de efterlämnade askarna med halstabletter, visar det sig att inte heller tingen säkert berättar en historia om människan som ägde dem. Det är som att rota i lämningarna efter en jordbävning, ett husras, de personliga ägodelarna har förlorat sin aura.

Kristian Petri lägger ett suggestivt pussel av kända och okända människors förhållande till sina rum. Journalisten Åsne Seierstad berättar om de hundra och en dagar hon tillbringade på hotell Palestine i Bagdad efter krigsutbrottet 2003. Eller som hon själv uttrycker det, ”man lämnar väl inte filmen tio minuter innan den slutar...”.

Till filmens absoluta höjdpunkter hör en svartvit filmsekvens med poeten och dramatikern Lars Norén som ung. Först tror jag att det är Stoffe som visar runt i någon gammal knarkarkvart, men det är en guidad tur i den hotellruin där Norén växte upp. En samling rum på den skånska landsbygden inom vars väggar tillräckligt mycket hände, för att ge författaren stoff för resten av livet.

Kristian Petris Hotellet är både en tillbakablickande och romantisk pojkdröm om resande och konstnärsskap och samtidigt ett högaktuellt vittnesmål. För i samma påkostade rum där den priviligierade delen av befolkningen kunde lajva som lyxturister, är det nu flyktingar som rör sig. Semesterhotellen har fått nya gäster. Längst bak i hotellbilden går en nyanländ, i mössa och träningsbyxor och med cigaretterna i ett fast grepp. Att vara på väg och börja på nytt i tomma rum har blivit ett samtidstrauma. En erfarenhet långt bortom Marcel Prousts och Thomas Manns och de andra kulturgiganternas rekreation vid vatten.

Nina Asarnoj
nina.asarnoj@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".