Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
VIRTUAL REALITY I KULTUREN

Teater i den virtuella världen

Publicerat torsdag 28 april 2016 kl 11.34
"det går att väcka andra och starkare känslor"
(2:37 min)
bobmast
1 av 2
En föreställning med Bombina Bombast. Stefan Stanisic och Emma Bexell skapar effekter för åskådaren. Foto: David Richter
bombast
2 av 2
Bombina bomast gör en föreställning.

Teater Bombina Bombast i Malmö har arbetat i fyra år med en blandning av teater och film. Åskådaren ikläds ett par virtual realityglasögon och hörlurar och dras in i världen och berättelsen Bombina bombast skapat.

- Det du ser är en film, men en film som pågår runt omkring dig, över dig, under dig samtidigt. Du kan välja var du vill titta. Du kanske väljer att titta ner hela filmen, men då kanske du missar det som händer ovanför dig. Så det aktiverar dig som åskådare och gör att du finner din egen resa inom filmen.

Ett av projekten Bombina bombast jobbat med är Strange days, där får man som publik uppleva ett av Emma Bexells minnen som de rekonstruerat, filmat av och som publiken kliver in i.

Ett annat är en virtuell skräckfilm, som Bombina bombast gjorde som en del i ett större scenkonstprojekt i Dalarna förra året.

Samtidigt som man som åskådare är innesluten i den virtuella världen, så tränger sig den verkliga på, genom att åskådaren rent fysisk känner vattenstänk, vinddrag eller att någon tar på en i precis samma ögonblick det inträffar i filmen. Allting koordinerat av Bombina bombast medlemmar.

Trots att det, som i det här fallet, bara går att ha en åskådare åt gången, så är det just möjligheterna att skapa starka upplevelser som gjorde att de en gång fastnade för tekniken.

- Det går att väcka andra och starkare känslor än man kan på klassisk teater. När vi gör skräckupplevelsen, då blir rädslan tio gånger starkare därför att du faktiskt är på den platsen. När vi gjorde en romantisk upplevelse så blev folk väldigt rörda, som man kan bli på teater också, men här blev det extremt starkt, säger Stefan Stanisic, regissör på Bombina Bombast.

Men avhänder du dig inte kontrollen över ditt verk, i och med att åskådaren kan välja var den tittar, och kanske inte tittar dit du tycker att den ska titta?

- Men det är väl det som gör det till, vad vi kan kalla, ett mer demokratiskt verktyg för scenkonst. Därför att vi snarare ger ramar för publiken att uppleva verket inom. Och där får det hända för publiken, och vi kan inte bestämma åt den, säger Emma Bexell.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".