Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Esa-Pekka Salonen är den nye kungen av New York

Publicerat fredag 29 april 2016 kl 10.49
Agneta Furvik intervjuar Esa-Pekka Salonen
(7:39 min)
Esa-Pekka Salonen.
Esa-Pekka Salonen. Foto: Östersjöfestivalen.

Den finländske världsdirigenten Esa-Pekka Salonen utnämndes i veckan av New York Times till stadens informelle "musikaliske ledare". Salonen, som vanligtvis bor i Los Angeles, gör just nu ett långt gästspel i New York - där Sveriges Radios korrespondent Agneta Furvik träffade honom.

Efter 17 år som chef för Los Angeles-filharmonikerna är Salonen numera frikopplad från alltför fasta engagemang, och väljer sina uppdrag som han vill. Här i New York har det nu blivit en lång serie sådana, både som dirigent och som tonsättare, och nya tillkommer hela tiden.

Det är Metropolitan och övriga scener på Lincoln Center, det är klassiska Carnegie Hall, där det just blivit klart att Salonen nästa vår ska leda Met-filharmonikernas konserter. Det är också heta och hippa Park Avenue Armory, där New Yorkfilharmonikerna och Salonen i höst presenterar verk av en annan finländare, vännen och samarbetspartnern Kaija Saariaho. Nyligen premiäruppförde samma filharmoniker ett av Esa-Pekka Salonens egna verk, med avgående Alan Gilbert som dirigent.

När beskedet kom att Alan Gilbert nästa år lämnar chefsskapet för New York-filharmonikerna, var det många här i stan som ville se Salonen ta över, men han nöjer sig med att under tre säsonger vara filharmonikernas gästkompositör - "composer in residence".

Därutöver skriver han just nu en cellokonsert för Yo-Yo Ma, och håller då och då musikaliska soaréer i Brooklyns Williamsburg. Och sist, men långt ifrån minst, dirigerar Esa-Pekka Salonen alltså Richard Strauss "Elektra" på Metropolitan, i den uppsättning som blev den legendariske operaregissören Patrice Chéreaus allra sista.

Chéreau dog kort efter premiären i franska Aix-en-Provence 2013. Salonen har tillsammans med huvudrollsinnehavaren Nina Stemme och övrig ensemble tagit hans skapelse vidare, först till La Scala i Milano, och nu alltså till Metropolitan här i New York. Recensionerna har utnämnt uppsättningen till en "överväldigande milstolpe", och hyllar både Chéreau och Salonen som virtuosa genier.

Nina Stemmes sång jämförs med en "vulkanisk kraft". En recensent skriver: "att nöja sig med att beskriva henne som magnetisk vore en ren förolämpning". Inga ord tycks alltså den här gången för stora för New Yorks vanligtvis så kräsna kritiker.

I morgon kväll direktsänds lördagens föreställning från Metropolitan till biografer i 70 länder, inklusive Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".