Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fack som hjälper medlemmar att fakturera kan bli problematiskt

Publicerat fredag 29 april 2016 kl 14.13
"Det bör åtminstone vara olika personer som agerar"
(2:16 min)
Teaterförbundet anställer via sin faktureringstjänst för kortare uppdrag utan kollektivavtal.
1 av 2
Teaterförbundet anställer via sin faktureringstjänst för kortare uppdrag utan kollektivavtal. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Faktureringstjänsterna ökar - och erbjuds även av vissa fackförbund.
2 av 2
Faktureringstjänsterna ökar - och erbjuds även av vissa fackförbund. Foto: Jessica Gow/TT

Användandet av faktureringstjänster har ökat med nästan 50 procent per år de senaste fyra åren. Många av dem vänder sig till kulturarbetare och ett par ägs av fackförbund.

Att anlita företag som fakturerar för ens tjänster har ökat med nästan 50 procent per år under de senaste fyra åren, visar ny statistik från branschorganisationen Egenanställningsföretagen och Novus.

Flera av faktureringsföretagen riktar sig till frilansande kulturarbetare och ett par av dem ägs och drivs av fackorganisationer, bland annat Teaterförbundet.

Arbetsrättsexperten Mats Glavå vid Handelshögskolan i Göteborg menar att det kan vara problematiskt eftersom facket på så vis får dubbla roller och agerar både arbetsgivare och fackförbund.

– I och med att de har en så speciell funktion som företrädare för sina medlemmar i konflikter med arbetsgivare, om de samtidigt är arbetsgivare så är det klart att det är problematiskt, säger han.

Eftersom det fakturerande företaget formellt anställer uppdragstagarna så blir fackförbundet både den som är arbetsgivare och facklig företrädare vid en eventuell intressekonflikt. Man måste förutsätta att alla de konflikter som kan uppstå i en arbetsgivare-arbetstagarerelation kan uppstå även här, menar Mats Glavå. Risken finns att man i en tvist kan bli tvungen att representera motstridiga intressen eller rent av förhandla med sig själv.

– Ett rimligt sätt att hantera det är att det åtminstone är olika personer som agerar. Finns det olika personer som kan uppträda som fackliga företrädare, till exempel jurister eller ombudsmän, så bör ju inte samma personer hantera frågorna. Det är ju minimikravet man skulle kunna ställa då.

Anställning av medlemmar som har behov av tjänsten, eftersom de inte har egen firma, sker genom ett av Teaterförbundets helägda aktiebolag. Bolaget och fackförbundet delar personal. Men Ulf Mårtens på Teaterförbundet ser inte de dubbla rollerna som ett större problem.

– Jag kan hålla med om att det kan verka lite konstigt, men det är ett sätt att underlätta för folk att slippa ha egen firma, det är vissa som inte vill göra det. Och vi har inte haft någon tvist än.

Vid en eventuell tvist skulle Teaterförbundet bli tvungna att hänvisa till en oberoende juridisk ombudsman, menar Ulf Mårtens.

– Jag tror att skulle det bli en tvist med vårt Servicebolag så skulle ju den personen inte låta sig företrädas av oss. Då måste den i sådana fall hitta en oberoende jurist, för vi kan ju inte sitta på båda sidor.

Han betonar att tjänsten har efterfrågats av medlemmarna själva.

– Vi hjälper dem med den här faktureringsservicen, och det har uppenbarligen vissa reagerat på, men vi förhandlar ju inte löner eller något sådant utan de kan använda sig av vår faktureringsservice för att slippa gå på firma.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".