Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Symbolism och existentiella frågor när Pelléas och Mélisande sätts upp i Malmö

Uppdaterat onsdag 4 maj 2016 kl 06.52
Publicerat fredag 29 april 2016 kl 17.45
"De pratar om djupt mänskliga frågor"
(2:32 min)
bild
Jenny Daviet - Mélisande, Marc Mauillon - Pelléas Foto: Malin Arnesson

Det är operan där de unga dör och de gamla fortsätter att leva. Häromveckan hade Debussys enda opera Pelléas och Mélisande, premiär på Kungliga operan. Nu har Malmöoperan premiär på sin version.

I Malmö låter man dramat utspelas med skog i fonden. Mélisande sjungs av Jenny Daviet, som säger att hon först inte alls gillade sin karaktär, men kommit att älska den.

- I början var det så svårt, och jag sa "åh jag gillar inte Mélisande", säger sopranen Jenny Daviet och konstaterar att rollen inte bara är tekniskt svår att sjunga, den är också emotionellt svår att porträttera. Hon ska vara flickaktig, sen mogen kvinna och hon är en mörk karaktär.

- Nu däremot har jag henne i mig, säger hon efter veckor av repetitioner.

Ytligt sett är Pelléas och Mélisande ett triangeldrama, men operan är också känd för sin symbolism, där naturen, ljuset och mörkret, och enskilda händelser öppnar för tolkningar. Den komponerades också i en tid som ledde upp till första världskriget, med den osäkerhet som rådde. Och om man vill kan man ju dra paralleller med den tid vi nu lever i.

- Det finns pessimism i Debussys opera och en frågeställning. Vad är det för värld vi lever i där de unga dör och de gamla fortsätter att leva? Det tycker jag är en modern fråga, ekologisk och politisk, säger Benjamin Lazar som är regissör.

Hans tolkning är dock inte fast i någon speciell tid, utan fokuserar mer vad han menar är en evig frågeställning

- Om mysteriet om att vara människa.

David Richter

Debussys Pelléas och Mélisande sänds direkt i grannkanalen P2: Opera i P2 och går att lyssna på under 30 dagar efteråt.

I en radioessä i P1 Kultur diskuterade Per Feltzin två symboliskt laddade operor: Korngolds opera Die Tote Stadt som hade premiär på Wermland Opera i Karlstad tidigare i vår och Debussys Pelléas och Mélisande.   

Vill ni fördjupa er kunskap eller förbereda er inför ett besök på en föreställning av Debussys opera finns Operaguiden i P2. Ett av avsnitten handlade om Pelléas och Mélisande.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".