Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Virtuell verklighet låter oss utforska nya platser

Uppdaterat måndag 2 maj 2016 kl 13.14
Publicerat fredag 29 april 2016 kl 18.18
Forskare: "Vi kommer att se en miljard experiment över hela världen"
(3:20 min)
Carl Heath med två studenter som bär VR-utrustning.
Carl Heath med två studenter som bär VR-utrustning. Foto: Aleksander Djordjevic

”Virtual reality” har de senaste åren tagit sig in i allt fler hem världen över. Här i Kulturnytt i P1 kommer vi i tre delar att kolla närmare på sammanhang där VR kan användas och där de redan används.

Anledningen till att det blivit ”virtual reality” som blivit så stort just nu finns i våra fickor. 

Det är så stort nu av ett par olika skäl och de kanske viktigaste faktorn är att vi har mobiltelefoner i fickan. För att vi har det har gjort att kostnaden för små skärmar har gått ner i pris och de här små mobilskärmarna är samma typ av teknologi som man har i virtual reality-hjälmar, säger forskaren Carl Heath, på Interaktiva institutet i Göteborg.

Virtual reality handlar om att, via ett headset och glasögon med bildskärm, ge användaren känslan av att hen befinner sig i en annan miljö. Den miljön kan vara både fotorealistisk och datorgenererad, där kan användaren också röra sig fritt och i vissa fall även integrera. I dagsläget är det främst spelbranschen som driver på utvecklingen av både tekniken men också mjukvaran, men det är bara en tidsfråga innan ännu fler aktörer hoppar på, menar Carl Heath.  

– Spel är ju en tacksam första punkt. Hade det inte varit för alla datorspelande ungdomar och deras behov av allt mer kraftfulla grafikkort hade inte den medicinska visualiseringen kommit dit den är idag. Lite så är det med virtual reality också, säger Carl. 

Virtual Reality-produkterna sträcker sig brett över skalan ekonomiskt. De mest lättillgängliga och tekniskt svagaste produkterna kan kosta några hundra kronor medan de stora huvudprodukterna kostar runt 6 000 kronor och kräver också en dator för åtminstone 10 000 kronor. Att det finns billigare alternativ har dock redan öppnat upp för fler aktörer och Carl Heath jobbar idag på flera projekt som inte har med spel att göra.

– Ett projekt vi jobbar med är tillsammans med konstnärer i Göteborg och handlar om att förstärka konstupplevelser i utomhusmiljöer, men tekniken kan också användas på museer och stadsvandringar, säger Carl. 

Det är en förväntansfull Carl Heath som blickar framåt och spånar om hur en framtid med virtuell verklighet kan komma att se ut. Att det här bara är början är han säker på.

– Det först nu som programmerare, utbildare, utvecklare, artister, konstnärer får tillgång till teknologin och kan börja experimentera. Vart det bär vet vi inte, men att det kommer leda till någonting kan vi vara säkra på, säger Carl Heath. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".