Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

The Foo Show - en virtuell talkshow

Uppdaterat onsdag 4 maj 2016 kl 06.48
Publicerat fredag 29 april 2016 kl 18.57
Will Smith: "Vi kan göra saker som i verkligheten hade varit helt omöjligt"
(2:51 min)
Will Smith i The Foo Show with Will Smith.
Will Smith i The Foo Show with Will Smith. Foto: Foo VR

The Foo Show är en annorlunda talkshow, nämligen en virtuell sådan. Programmet kommer med start i sommar att sändas veckovis och programledare är den amerikanska teknikprofilen Will Smith. Unikt för programmet är att den enbart är tillgänglig via virtual reality headseten och bjuder in tittaren till inte bara en virtuell studio, utan också till spel- och filmvärldar.

– Med den här tekniken kan vi bjuda in vem som helst som har ett intresse för eller arbetar med virtuella världar, säger Will Smith.

Will Smith tror och hoppas på att tekniken kring virtuell verklighet kan bjuda in en bred skara. Utbudet behöver heller inte kretsa kring TV- och dataspel, menar han, och framhäver att det lika gärna kan handla om att till exempel Disney Pixar öppnar upp sina filmer för användaren att traska runt i.

The Foo Show, som program heter beskriver han själv som en talk show, fast i en virtuell värld. Istället för att tränga sig in i en lokal sker allting digitalt – såväl tittarna som programledare och gäster är virtuella figurer som fritt kan vandra runt i virtuella världar.

– Det ger oss några intressanta möjligheter. Vi kan göra saker som hade varit helt omöjliga i verkligheten – till exempel att ta med tittaren in i spelens värld, säger Will Smith.

Idag kan man se ett pilotavsnitt av The Foo Show. Efter en kortare intervju med utvecklarna bakom kritikerhyllade Firewatch om spelets utveckling förflyttas vi till vakttornet där spelet till stor del utspelar sig, och det är där som det blir en unik upplevelse. Tillsammans med programledaren Will Smith pratar utvecklarna om, och visar även, hur olika designbeslut kom till. Detta samtidigt som man helt fritt kan plocka upp objekt för att se närmare på viktiga detaljer eller kika på ställen som i själva spelet inte var möjligt. Tekniken är krånglig, men öppnar upp för stora möjligheter förklarar Will Smith. Utvecklarna ger hans företag sina spel- och filmvärldarna utan någon som helst narrativ, och sedan ser Will Smith och hans gäng till spelare fritt kan röra sig runt i en annars mer statisk och linjär värld.

Will Smith hoppas att det här öppnar upp för ett nytt sätt att prata om TV- och dataspel, men också film.

– Att ändra på kontexten öppnar upp för väldigt intressanta diskussioner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".