Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mamets mörker i "Duck variations" på moment teater i Gubbängen

Publicerat måndag 2 maj 2016 kl 07.30
"moment slår spiken mitt på tiden ömma tå"
(2:10 min)
Ludde Hagberg och Anders Berg
Ludde Hagberg och Anders Berg Foto: Petter Cohen

Den amerikanske dramatikern David Mamet är känd för sina filmmanus och Broadway-pjäser men en av hans tidigaste pjäser ”Duck Variations” från 1972, den skenbart enkla enaktaren om två män som sitter och tittar på änder i parken blev en succé och klassiker och jämförs med Pinter, Beckett och inte minst med Edward Albees ”Zoo Story”.

Nu har moment teater i Stockholmsförorten Gubbängen tagit sig an ”Duck Variationes” i svensk översättning av Gudrun Kjellberg och Maria Edström såg premiären.

Moments regissör Andreas Boonstra har satt upp Mamets ”Ankdammen”, som den lite tvetydigt heter på svenska, redan 2001. Då var regissören en ung man och han skriver i programbladet att när han nu återvänder till en av sina absoluta favoritpjäser – jag kan inte annat än hålla med – så är tonläget på något vis mörkare. Och det har nog lika mycket med tiden, om inte mer, än vår regissörs eget åldrande att göra.

För här på moments lilla scen är inte Emil och George så där värst lastgamla, Ludde Hagberg och Anders Berg är i sina bästa år, dessutom med små hipstermössor på huvet och snygga myggjagare på fötterna. Nej det är just tiden som på en gång är mer gastkramande och undflyende för dessa två ilskna, förvirrade och helt vanliga män. Och änderna, livet, döden uppträder också i ett slags alienerat tillstånd, via projiceringar på större och mindre skärmar, i små utställningslådor med uppstoppade änder och andra fåglar, och så naturligtvis lite förfrämligande a la moment; en kamera som tydligt redovisar varje ”variation”. Som till exempel den femte: ”Vet du vad jag läste” som George börjar säja och möts av Emils skrik: NEEEJ!

Och det är detta liksom avvisande ursinne som parat med detta intresse för dessa änder, för en natur, en ursprunglighet egentligen lika gäckande som en flyende smatttrande flock fåglar som fångar ett slags mentalitet – ett förhållningsätt till världen som kan fara iväg lite varsom. Minns att David Mamet själv började som radikal kapitalism-kritiker för att på senare år komma ut som konservativ. Intressant nog finns allt där redan i ”Duck Variations”, och som vanligt slår moment spiken – pang – mitt på tidens ömma tå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".