Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gränslöst: 1700-talet speglat i nuet

Publicerat fredag 6 maj 2016 kl 06.31
Mia Gerdin besöker utställningen "Gränslöst" på Göteborgs konstmuseum
(8:29 min)
Dubbelporträtt Alexander Roslin 1754
1 av 6
Dubbelporträtt Alexander Roslin 1754 Foto: Mia Gerdin
Foto Carl Bengtsson 2008
2 av 6
Foto Carl Bengtsson 2008 Foto: Mia Gerdin
Bröllopsklänning Vivienne Westwood
3 av 6
Bröllopsklänning Vivienne Westwood Foto: Mia Gerdin
Figuriner 1700-tal
4 av 6
Figuriner 1700-tal Foto: Mia Gerdin
Re-Animate Me Tobias Bernstrup
5 av 6
Re-Animate Me Tobias Bernstrup Foto: Mia Gerdin
Den puderrosa mannen (A Roslin)
6 av 6
Den puderrosa mannen (A Roslin) Foto: Ma Gerdin

En vas som ser ut att smälta, en brudklänning som är så lång att man måste ha styltor för att bära den och en svulstig soppterrin i grönt och guld. Det är tre exempel på helt moderna konstverk som visas på utställningen Gränslöst på Göteborgs Konstmuseum. 

De brukar skiljas åt: konstverken inom glas och ram har sitt museum och konsthantverket och designen har sitt. Men i Gränslöst möts de, ett skivomslag med David Bowie ligger nära en porslinsfigurin från 1700-talet

-- På 1700-talet fanns ingen skillnad mellan den fina konsten och konsthantverket, säger intendent Per Dahlström. Många var både konstnärer, målare, arkitekter och formgivare, det var inget konstigt med det.  Och idag är vi tillbaka där, man kan jobba inom olika genrer och ändå bli tagen på allvar.

Att inte sätta gränser mellan olika konstnärliga uttryck är bara en av idéerna bakom utställningen som vill skapa oväntade möten mellan 1700-talet och vår egen tid.

-- För mig har huvudsakliga syftet varit att visa normer för beteenden och hur vi ska vara och hur vi ser ut. Normerna är inte så fasta som vi föreställer oss utan de förändras över tid. Idag är många normer under en sorts omförhandling - det här med kön t ex, och vårt förhållande till naturen som också är ett av utställningens teman.

På 1700-talsmålningarna som hänger på de läckert vinröda och grafitgrå väggarna, dekorerade med breda guldränder är kvinnornas och männens kinder lika rosiga, lockarna lika skruvade, kläderna lika rosa och lika guldbroderade. Med dagens ögon kan man kanske tycka att dessa porträtt av aristokratin utstrålar ett slags jämställdhet?

-- Så kan man inte säga riktigt, det är vår blick på 1700-talet som kan tycka att vissa saker är androgyna, t e x ett mer feminint mode. Men attribut som vi tolkar som kvinnliga - som smink, peruker och praktfulla kläder - sågs inte alls som feminina på 1700-talet utan var snarare klassmarkörer, säger Kristoffer Arvidsson. 

Han är konstvetare och har lett en forskningsgrupp som gjort närstudie på uttryck och gestaltningar i 1700-talets konst och skrivit om det i skriftserien "Skiascope" som också är utställningskatalog. Och där hittar man paralleller mellan 1700-talets visuella uttryck och vår egen tids självbespegling.

-- Det handlar inte bara om att nutida konst ska få oss att se 1700-talet på ett annat sätt, utan 1700-talskonsten kan få oss att upptäcka något hos oss själva och vår tid. 

Gränslöst visas på Göteborgs konstmuseum fram till 13 november 2016 

 


 

 

 

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".