Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Smårasistisk och lätt homofob mammapudding

Publicerat fredag 6 maj 2016 kl 06.00
Nina Asarnoj recenserar Mother's Day
(2:35 min)
Jennifer Aniston och Kate Hudson, två av många mammor i Mother's Day.
Jennifer Aniston och Kate Hudson, två av många mammor i Mother's Day. Foto: Ron Batzdorff

Komedin Mother’s Day är regisserad av Garry Marshall som bland annat gjort Pretty Woman och skrivit TV-serier som Mork och Mindy och Gänget och jag. Och det finns klara sitcom-drag i denna stjärntäta film med Jennifer Aniston, Kate Hudson och Julia Roberts.

Mother’s Day är en film som gör allt för att vara samtida men känns fantastiskt omodern. Moderskap i alla smaker serveras som på en jättelik buffé. En död mamma, en rasistmamma, en lesbisk mamma, en singelmamma, en karriärmamma med bortadopterat barn och en plastmamma.

Singelmamman Sandy utgör filmens dramatiska hjärta. Hon spelas av Jennifer Aniston som gör ett slags tillfällig paus från skvallerpressen. Hon Jennifer Aniston-twittrar, Jennifer Aniston-joggar och Jennifer Aniston-snörvlar över att ha blivit ersatt av en träningsbimbo. Det är som om någon bara fällt ut en kuliss av autentiskt nyfönat Hollywood-liv.

Sandy har, trots skilsmässan, förstås råd att bo i en lyxvilla, omgiven av priviligierade gymdrottningar. Kate Hudson och Sarah Chalk spelar två löjligt snygga systrar i samma kvarter, som har brutit med föräldrarnas inskränka, rasistiska Texasvärderingar. Den ena systern har gift sig med en mörkhyad man och den andra är lesbisk.

Det blir ett slags Short Cuts-väv av fördomar och billiga skämt, som bygger på en falsk överenskommelse med publiken om att det är roligt att mörka att man skaffat barn med en man med rötter i Indien. Och att det är underhållande att sedan se rasistmamman bonda med den sariklädda svärmodern.

Problemet med detta yviga släktepos är ivern att vara hela världen till lags. Inte trampa på en enda liten regnbågstå eller provocera minsta lilla subkultur. I sin vilja att täcka in samtidens alla brännande frågor i en och samma film, övergår ambitionen att skildra rasism, homofobi, teknikskräck, åldrande och skilsmässoångest i en absurt otidsenlig skildring av moderskap och nya familjeformer.

Nina Asarnoj
nina.asarnoj@sr.se

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".