Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Teaterförbundet: Skådespelare utsätts dagligen för avtalsbrott

Publicerat onsdag 11 maj 2016 kl 07.00
Thomas Gjutarenäfve: "Att kritisera bolagen kan göra att du aldrig mer får jobb"
(2:22 min)
Skådespelaren Thomas Gjutarenäfve och Suzanna Dilber, som sitter i Teaterförbundets skådespelaravdelnings styrelse, kritiserar film- och produktionsbolagen.
Skådespelarna Thomas Gjutarenäfve och Suzanna Dilber, som sitter i Teaterförbundets skådespelaravdelnings styrelse, kritiserar filmbolagen. Foto: Amanda Horne/SR Pressbild/Håkan Larsson

Film- och produktionsbolag kallar små skådespelarroller för avancerade statistroller - för att komma undan att betala avtalsenliga löner. Det hävdar Teaterförbundet som just nu kartlägger, enligt dem, en utbredd problematik.

– Jag blir ofta tillfrågad av produktionsbolag om jag vill ställa upp som skådespelare - men skriva på kontrakt som avancerad statist, bara för att de ska komma ner i lönekostnader, säger skådespelaren Thomas Gjutarenäfve.

Han berättar att det här är vanligt förekommande i tv-och filmbranschen. Att produktionsbolag kallar små skådespelarroller för avancerade statistroller.

Något även Teaterförbundet märkt av då de just nu gör en kartläggning av problematiken som de hävdar är väldigt utbredd.

– Det finns ju egentligen bara två yrkesroller vad gäller filminspelning och det är skådespelare och statist, säger skådespelaren Suzanna Dilber som sitter i Teaterförbundets skådespelaravdelnings styrelse.

– Begreppet avancerad artist som införts har blivit ett sätt för filmbolagen att använda skådespelare i små roller utan att betala avtalsenliga löner. Så det här är ju någonting där filmbranschen och skådespelarna i den dagligen utsätts för avtalsbrott faktiskt.

Hur utbrett är det här?

– Det är väldigt utbrett. Vad vi kan se är att de flesta bolagen gör detta, säger Suzanna Dilber.

De produktionsbolag Kulturnytt varit i kontakt med hävdar dock att de enbart använder avancerade statistroller för just statistroller och att de följer kollektivavtal. 

Men Teaterförbundet menar att de felaktiga rollbeskrivningarna utlyses regelbundet, även för SVT-produktioner.

I en SVT-produktion har inte SVT ett ansvar att avtalen följs?

– När vi själva är huvudproducenter har ju vi självklart ansvar för att följa gällande kollektivavtal men om vi är samproducenter då ligger detta ansvar hos produktionsbolaget som själva har kollektivavtal eller avtal att följa mot till exempel Teaterförbundet, säger Christan Wikander, programchef för SVT Drama.

Men att komma åt problemet med det felaktiga användandet av avancerade statister är svårt enligt Teaterförbundet. Skådespelare som Kulturnytt pratat med vill till exempel inte att vi offentliggör de namn och uppgifter som de lämnat till oss och till Teaterförbundet. I rädslan för att bränna sina broar i branschen.

– Att kritisera bolagen för den här begreppsbildningen avancerad statist när det egentligen är skådespeleri, kan göra att du aldrig mer får jobb av just de bolagen, så länge de castingansvariga sitter kvar, säger Thomas Gjutarenäfve.

I vissa fall har dock skådespelare tagit hjälp av Teaterförbundet som då jämfört slutprodukten av serien eller filmen med kontraktet. Och har då vid felaktig lönesättning krävt mellanskillnaderna i efterhand.

När förbundets kartläggning av det felaktiga användandet av avancerade statister ska vara klart är ännu inte fastställt.

Skådespelare/statist

En statist ska vara en del av miljöbilden och är inte namngiven i manuset. Den kan eventuellt ha en replik men den får inte vara betydelsebärande. En statist ska kunna vara utbytbar.

En skådespelaruppgift är en namngiven karaktär i manus, det kan vara Johanna men även läkaren. Skådespelaren påverkar skeendet i scenen. Det är en person som med sin närvaro har med handlingen att göra. Antal repliker är egentligen inte avgörande utan det handlar om den är med och påverkar skeendet i scenen. Det vill säga är en del av handlingen.

Källa: Teaterförbundet

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".