Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ayn Rand på scen i "Du ska veta mitt värde" av Joakim Sten och Carolina Frände på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm

Publicerat måndag 9 maj 2016 kl 07.30
Ann Petrén som Rand ett lyckokast
(2:24 min)
Ann Petrén
Ann Petrén Foto: Markus Gårder

Teaterduon bestående av dramatikern Joakim Sten och regissören Carolina Frände firade häromåret triumfer med sin pjäs ”Ansvaret i vårt” om redaktören och opinionsbildaren Herbert Tingsten. Nu har de återigen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm tagit sig an en politisk tänkare - den amerikanska författaren Ayn Rand vars romaner sålt i miljonupplagor och inspirerat nyliberaler sen 1950-talet. Som Rand ser vi Ann Petrén och Maria Edström var på premiären av ”Du ska veta mitt värde”.

 

Så var det dags för Ayn Rand att äntra scenen, denna ny-liberalismens egen husfilosof med sin ”objektivism”, sina två kolosser till storsäljare ”Urkällan” och ”Och världen skälvde” – såväl Margaret Thatchers som Annie Lööfs inspirationskälla.  

 Ann Petrén som Rand är naturligtvis ett lyckokast – ingen kan som hon gestalta det här det här flödet mellan tanke och känsla och helst konflikten mellan de två. I brun page, bruna linser och snygga slacks är hon mycket trovärdig som navet i ett sällskap av troende adepter som med New Yorks skyskrapor som fond träffas i snygga gångkläder och hornbågade glasögon, dricker kaffe, röker mängder med cigaretter och skissar upp det nya samhället där egenintresset är den allena saliggörande drivkraften.

 Och man tar här tillvara på dubbelheten i Rands budskap – föraktet för svaghet, de närmast stalinistiska utrensningarna, förenklingarna i argumentationen men också tron på kreativitet, individens kraft och fördomsfriheten. Triangeldramat med paret Branden, spelad med ackuratess av Annika Hallin och Henrik Norlén får visa Rands totala brist på självinsikt och men kanske också på det objektiva, rationella förhållningssättets begränsningar.

 Men trots att föreställningen är rolig och rapp på ett intelligent vis saknar jag ett slags rörelse framåt bortom dessa två nedslag i Rands liv: 1956 och 1968. För den scen som får ett slags framtidens skälvande brio över sig är när Robin Kellers ytterst välspelade AG - Alan Greenspan liksom adlas av Rand i rollen som ideologins framtida förkunnare.

 Så pjäsen ”Du ska veta mitt värde” har den biografiska dramatiseringens så vanliga problem, att man den vägen inte riktigt kommer åt det intressanta. Egentligen är väl det riktigt spännande inte Rands liv utan hur hennes tankegods levt vidare.

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".