Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Pressat arbetsliv ställer nya krav på konsten i arbetet

Publicerat fredag 13 maj 2016 kl 12.00
Hans Carlsson: "Konstens egenvärde har svårt att hitta en plats"
(2:42 min)
Hans Carlsson, projektledare för Konst i arbete, Sveriges Konstföreningar.
Hans Carlsson, projektledare för Konst i arbete, Sveriges Konstföreningar. Foto: Johan Wahlgren

Det förändrade arbetslivet som eftersträvar effektivitet och vinstmaximering innebär också en ny och sämre sits för konstens utrymme på jobbet. Det visar projektet Konst i arbete som Sveriges konstföreningar drivit sen i höstas och som i veckan hade sina avslutande seminarier i Luleå. Antalet konstföreningar på arbetsplatser blir allt färre och även konstnärernas roll förändras.


-Det oroande i utvecklingen är att vi ser ett minskat intresse för en traditionell typ av organisering kring konst och kultur, arbetsplatskonstföreningen, samtidigt som vi ser att konstens egenvärde, eller andra värden än ekonomiska värden har svårt att finna en naturlig plats i samhället och arbetslivet, säger konstnären och curatorn Hans Carlsson, projektledare för Konst i Arbete.

Det hårt effektiviserade arbetslivet ger inte tid för sånt som inte är rent produktivt arbete, som till exempel att organisera en förening som sysslar med konst. När konstnärsföreningarna startade på 40-talet fanns en tanke att produktiviteten på sikt gynnades av att anställda bildade sig och lärde sig tänka kritiskt. Men så ser det inte ut idag.

-Om man är ett företag som bara har människor som anställs via ett bemanningsföretag, varför skulle man då vara intresserad av deras bildning, frågar sig Hans Carlsson. Ett sånt företag är kanske intresserat av konst för att man vill ge företaget en estetisk profil, en image som kan sälja. Kreativitet idag är ett ord som betingar ett värde, många företag eftersträvar kreativitet. Där tror jag man måste se upp, om kreativitet är ett ord som kan ge ett ekonomiskt värde, vad händer då med konsten? Det finns en risk att konsten blir instrumentaliserad.

Hans Carlsson nämner som exempel när en konstnär engagerar sig i modeindustrin för att ta fram en kollektion där syftet främst är att företaget ska tjäna pengar.

Om arbetsgivarna, företagen slåss för sitt, det vill säga att tjäna pengar, då måste konsten och kulturen stå upp för sitt. Hans Carlsson tycker att institutionerna som Sveriges konstföreningar, museer och konsthallar måste ta ett större ansvar. Man måste tänka nytt, inte bara stötta arbetsplatsföreningar, utan tänka på alla dem som saknar en fast arbetsplats eller saknar ett arbete:

-Jag tror att man alltid måste stå upp för att konsten betingar andra värden än ekonomiska, försvara de offentliga platser där konst kan visas, försvara de strukturer som finns för att konst kan visas, bland annat arbetsplatskonstföreningar, men även tänka på vilka grupper som idag inte har tillgång till de platserna. Hur kan vi fördela stöd för kultur som främjar andra värden än monetära, som får oss att tänka kritiskt och på oss själva i samhället? Kan vi utveckla nya stödsystem för den typen av kultur?

Bli lika flexibla som alla andra då?

-Ja och då blir det en flexibilitet förhoppningsvis i en mer positiv bemärkelse, man kanske inte kan bemöta en flexibel värld med mer stabilitet, säger Hans Carlsson, projektledare för Konst i arbete vid Sveriges Konstföreningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".