Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny bok om modets kreativa kris

Publicerat måndag 16 maj 2016 kl 10.56
Forskaren Jenny Lantz: Det är en annan skala på allting nu
(9:08 min)
Modevisning under modeveckan i Paris 2015.
Modevisning under modeveckan i Paris 2015. Foto: Zacharie Scheurer/AP/TT.

"Modets död", heter en nyutkommen bok, som forskare Jenny Lantz skrivit. Jenny Lantz har bland annat ägnat sig åt ut hur man pratar kvalitet i filmbranschen - och åt forskningsprojektet
"trender och organisering inom modefältet".

"Modets död" handlar om de förändringar som skett inom modeindustrin, internets intåg, finansmarknadens ökade inflytande och trendindustrins imperialistiska drag som skett de senaste två decennierna.

– Det är ett ämne som berör många, säger Jenny Lantz. jag tycker att det är väldigt intressant med mode och de senaste 10-12 åren har det hänt så mycket. Allt funkar liksom. Många i branschen kan inte svara på frågan om vad som är inne och ute till exempel.

Vad är det som ligger bakom förändringen?

– Internet har haft en jättestor inverkan, det har gjort att det blir en annan skala på allting. Trendbyråer når ut till många fler till exempel. Förut var det insiders som kände till de nya designerna, men nu kan alla sitta hemma och följa visningar och hänga med, säger Jenny Lantz.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".