Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Existentiellt hotellsex i 2 nätter till morgon

Publicerat torsdag 19 maj 2016 kl 06.00
Fuckable or not fuckable - det är frågan
(2:35 min)
Marie-Josee Croze i "Två nätter till morgon".
Marie-Josee Croze i "Två nätter till morgon". Foto: Njutafilms

Filmen 2 nätter till morgon i regi av finske Mikko Kuparinen, verkar både till innehåll och titel, starkt inspirerad av Richard Linklaters trilogi - Bara en natt, Bara en dag och Before Midnight - filmer om korta livsavgörande romantiska möten. Den handlar om den franska arkitekten Caroline som träffar den finske DJn Jaakko i hotellbaren på en tjänsteresa till Vilnius.

Det är alltid lika fascinerande att studera en något äldre kvinna på film. Är hon över eller under fyrtio? Femtio rentav? Tankarna vandrar. För hur var det nu, ramaskriet när Kerstin Thorvall skrev Det mest förbjudna. Hur annorlunda är vår syn på kvinnligt åldrande idag? Är det eller är det inte, sannolikt att den tydligt yngre tatuerade finske DJn Jaakko kastar trånande blickar efter 40+-arkitekten Caroline i hotellbaren?

Finns det händelsevis något i den här filmen som handlar om vår tids syn på ickeunga kvinnor som sexobjekt? Vi är många som sett Amy Schumers sketch Last Fuckable Day på Youtube. Om det datum när kvinnliga skådespelare inte längre anses sexuellt åtråvärda på film. Eller filmiskt knullbara om vi ska översätta begreppet. Kort sagt: om deras nunor och kroppshyddor fortfarande säljer biobiljetter.

I den franska regissören Maïwenns film Förförd som just nu går på bio, kompenserade den äldre kvinnan sin brist på ungdomlig fräschör med gedigen utbildning. Hennes yrkesroll som advokat hade en viss statushöjande effekt, även sexuellt, åtminstone till en början. Och i ”2 nätter till morgon” har arkitekten Caroline till att börja med ett visst överläge mot slacker-DJn Jaakoo. Men som ni hörde i filmklippet i början - det lilla kortet med förakt för kvinnligt åldrande - fanns där i bakfickan. Bara att dra upp när maktbalansen riskerade att tippa över till fördel kvinna.

Nu tycker jag ändå att den här filmen överraskade i flera omgångar. Och jag kan inte avslöja hur. För den här typen av one night stands på film har annars en irriterande förutsägbar dramaturgi. Och nu menar jag inte sexet, utan hur mötet mellan två människor fungerar som ögonöppnare och existentiell vändpunkt. Men som bildsatt filosofi - vem är jag, vad gör jag, vem älskar jag - fungerar 2 nätter till morgon utmärkt, på sitt stillsamma europeiska talfilmsvis.

Nina Asarnoj
nina.asarnoj@sr.se

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".