Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

David Chipperfield tror på Nobels idé

Publicerat onsdag 25 maj 2016 kl 07.23
Karsten Thurfjell intervjuar David Chipperfield om NobelCenter
(3:16 min)
David Chipperfield.
1 av 4
David Chipperfield. Foto: David Chipperfield. Foto: Ute Zscharnt for David Chipperfield Architects.
NobelCenter sett från Strandvägen. Foto: DCA
2 av 4
NobelCenter sett från Strandvägen, längst till vänster i husraden. Foto: Lennart Johansson, Stockholms Stad
NobelCenter sett från sydsidans planerade park. Bild DCA.
3 av 4
NobelCenter sett från sydsidans planerade park. Foto: David Chipperfield Architects.
NobelCenter sett från väster. Foto: DCA
4 av 4
NobelCenter sett från väster. Foto: David Chipperfield Architects.

Med Stockholms kommunfullmäktiges byggbeslut i ryggen - och ett överklagande från Statens fastighetsverk - var det dags för Nobelkommittén att introducera byggnadens arkitekt, den Berlinbaserade britten David Chipperfield och hans planer för det omstridda prestigebygget. David Chipperfield basar för 200 arkitekter med uppdrag världen över, inte minst med stora muséer, och han ser Nobelcentret som ett projekt beläget sällsynt rätt i tiden.

- Museer har blivit resmål, platser man besöker av många fler skäl än att bara titta på konst eller märkliga föremål, säger David Chipperfield och tar Tate Modern i London som exempel.

- Det besöks av tusentals personer varje dag, och många av dom gillar inte ens konst. Men dom gillar att hänga där, kanske på grund av atmosfären, klimatet, stilen – ja kanske till och med dom idéer det representerar.

För det är idéerna det handlar om i Stockholms kommande NobelCenter, och därför kan David Chipperfield inte tänka sig bättre förutsättningar för ett idémuseum, ett forum för tidens stora frågor. Förr hade vi kyrkan mitt i byn, nu tänker man sig ett jättetempel ägnat vetenskapen, så centralt det bara går i vår skärgårdspräglade huvudstad. Och det är en liknelse David Chipperfield gärna ställer upp på, men då också att projektets kritiker inte ska stirra sig blinda på två saker: byggnadens höjd och fasadens färg.

- Det handlar om den roll ett NobelCenter kan spela i rikets huvudstad, mer än om hur hög byggnaden är. Det är ett mått som definierats av den beställning vi fått, lika lite som fasadens färg och material är avgörande.

Men han framhåller att varje ny byggnad måste göra några upprörda.

- I svensk offentlig debatt framstår all kritik som högljudd, med er tradition att nå samförståndslösningar.

Det är ett sätt att se på oliktänkande som David Chipperfield kan känna viss avund inför. Och i det svenska klimatet tycker han att Nobelkommittén varit väl försiktig i sitt sätt att marknadsföra tanken bakom museet, därför att det skulle framstå som för arrogant i ett läge innan något var beslutat. De senaste ritningarna betonar ännu starkare Nobelcentrets medborgerliga funktion som lokal mötesplats och internationell mötesplats, och kanske krävs det anspråkslöshet av svenskt format för att inte inse Nobelbegreppets potential.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".