Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Superflex ställer ut superfejkad konst i Lund

Uppdaterat fredag 27 maj 2016 kl 09.51
Publicerat torsdag 26 maj 2016 kl 17.48
Remingtonmålningen bara en billig kopia
(2:45 min)
falsk tavla
1 av 3
Jakob Fenger packar upp förfalskningen Foto: David Richter
Målningen som blev till film Foto: David Richter
2 av 3
Målningen som blev till film Foto: David Richter
Skådespelarna Tony Lundgren och Erika Stensson repeterar kortpjäsen på konsthallens gård. Foto: David Richter
3 av 3
Skådespelarna Tony Lundgren och Erika Stensson repeterar kortpjäsen på konsthallens gård. Foto: David Richter

Förra året avslöjade den danska konstgruppen Superflex att en målning av den berömda amerikanska konstnären Frederic Remington bara var en förfalskning.

Upptäckten i USA och efterspelet är nu grunden för Supeflex utställning, som fått namnet Superfake/tha Parley, på Lunds konsthall.

I ett av rummen rullar en film där Superflex rekonstruerat hela scenen i målningen fast i superslowmotion. Målningen skildrade ett möte mellan en cowboy och en från ursprungsbefolkningen, en form av försoningsscen.

Länge hade det ryktats att målningen som hängde på Arizona State University Art museum var falsk, Men det var Superflex som fastslog det, och ja...till viss besvikelse hos amerikanerna.

- Det är klart att om man tror att man har en Remington och det visar sig vara en kopia, så gör det lite ont, säger Jakob Fenger, en av Superflex medlemmar.

Värdet sjönk från sådär 300 000 dollar till nu bara en bråkdel. På Lunds konsthall finns nu också den falska tavlan på plats.

Superflex bygger vidare i utställningen på illusionen om landet i väster, myterna, fascinationen. Man ägnar också stor del åt dokumentation av den stora svenska utvandringen. Både med bilder ur tidningar om båtfärder, ibland olyckssaliga sådana; amerikabrev till släktingar i Sverige och med flygblad från Nationalföreningen mot emigration. Jo, det fanns en sådan, som befarade att svenska samhällen skulle utarmas om utflyttningen blev alltför stor.

Och på konsthallsgården kan man se en kortpjäs om det lätt märkliga historien om Svante Swensson som importade cowboys till USA från Småland.

Som danskar tycker sig Superflex se en svensk besatthet av cowboy-myten som inte riktigt finns i Danmark säger Fenger.

- Jag upplever att man stöter mycket på det i Sverige, att man har en "obsession" av cowboy-kultur, bla genom företeelser som High Chaparall och andra ställen där man spelar upp cowboylivet, det har vi inte riktigt i Danmark på samma sätt. Men det hänger också ihop med att svenskana i så stor mängd utvandrade till USA. Det har såklart stor betydelse.

Om vi är så fascinerade av amerikansk kultur, betyder det också att vi är de mest bländade av cowboy-kulturen i jämförelse med danskar?

- Det kan jag inte riktigt svara på. Det är små kulturella skillnader mellan  Sverige och Danmark, men jag tänker att detta är en av skillnaderna. Att det är en större fascination för USA i Sverige.

David Richter

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".