Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ojämlik skola ger skilda resultat

Publicerat onsdag 8 juni 2016 kl 07.00
"Det är tuffare för barnen i förortsskolan"
(2:24 min)
Doktorand och lärare Pär Isling Poromaa står framför Umeå Universitet.
Pär Isling Poromaa. Foto: Amanda Darehed/Sveriges Radio

En ny avhandling från Umeå universitet visar att det är stora skillnader på skolornas fysiska miljöer och läromedel beroende på vilken socialklass eleverna kommer ifrån och dess geografiska närområde.

En ny avhandling från Umeå universitet visar att skolors arkitektur, inredning och lärandeutrustning påverkar lärarnas möjligheter att utföra sitt utbildningsuppdrag och elevernas utbildningssituation. Han har studerat tre grundskolor i Sverige, en friskola, en innerstadsskola å en förortsskola.

I avhandlingen har Pär Isling Poromaa kommit fram till att den fysiska miljön i skolan påverkar eleverna, dels hur de tänker vad skolan ger för möjligheter för deras framtida utbildningsmöjligheter och dels att det påverkar studiemotivationen, om skolan är fin och det finns bra med resurser så kan det göra eleverna mer motiverade.

– På förortsskolan var det som att den redan slitna miljön gjorde det svårare för eleverna att se värdet i ta hand om miljön, säger han.

Skolorna särskiljs genom att friskolan och innerstadsskolan har en klasstruktur där föräldrarna har höga utbildningsnivåer och i förortsskolan finns en mer varierad bakgrund. Det finns en nära koppling mellan vilka resurser som finns i närområdet och elevernas sociala klass kopplat till vad som finns i skolan.

– Om det finns muséer, kulturella institutioner och möjlighet till högre utbildning. En annan sak som visar sig ha spelat in är vilken typ av bostad man bor i, om det är bostadsrätter eller hyresrätter.

Pär Isling Poromaa har valt att förenkla genom att kalla friskolan och innerstadsskolan för medelklassskolor och förortskolan för en arbetarklasskola. Den materiella standarden var mycket lägre på förortsskolan.

– Jag tror inte det hade accepterats av medelklassföräldrarna på de andra skolorna. Där såg föräldrarna till att de hade den utrustning de behövde.

Isling Poromaa menar att allt självklart inte hänger på skolans materialla förutsättningar eller vad för utbildning ens föräldrar har, men att det har betydelse.

– Man kan säga att det är tuffare för de barn som går i förortsskolan att hitta sin väg framåt i utbildningssystemet eftersom utbildningssystemet inte är materiellt likvärdigt.

Han tycker det borde finnas ett system som ser till att den lokala skolan får tillgång till de resurser som den har behov av.

– Vi har ju idag en skollag som säger att man ska ges samma möjligheter. Jag att vi behöver en mer närvarande stat för att komma åt de här skillnaderna.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".