Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rokokomaskineriet älskar Drottningholms Slottsteater

Publicerat onsdag 8 juni 2016 kl 06.00
"Det roliga med Rokokomaskineriet är förstås att vi får se alla teatertricksen."
(3:00 min)
Henrietta Wallberg, Kerstin Avemo, Flavio Papini, Pontus Sundset i Rokokomaskineriet, Drottningholms Slottsteater 7-19 juni 2016. Musik: Jan Sandström, Libretto: Tuvalisa Rangström. Foto: Mats Bäcker.
Henrietta Wallberg, Kerstin Avemo, Flavio Papini, Pontus Sundset i Rokokomaskineriet, Drottningholms Slottsteater. Foto: Mats Bäcker

Drottningholms Slottsteater utanför Stockholm firar i år 250 år. Teatern är den enda 1700-talsteatern i världen som fortfarande använder det gamla scenmaskineriet. Och just maskineriet, och teatern i sig, står i centrum i en helt ny opera av Jan Sandström, "Rokokomaskineriet" heter den och Per Feltzin såg urpremiären i går kväll.

Häng med här nu! Det är alltså en opera om en ny opera, som ska sättas upp i det nya operahuset som ersatte ett annat som brann ner och det nya firar nu 250 år och huvudrollen i den här operan är just operahuset...

Är det något operahus som kan klara av att spela huvudrollen är det just Drottningholms Slottsteater som i sig är som ett gigantiskt instrument, med karaktär i både bild och klang...

Det är en jubileumsförställning som ska visa upp teaterns många finesser som snabba dekorbyten och det gör man på ett roande sätt - stillsamt och intelligent, möjligen en aning studentikost.

Musikalisk är det lättälskade lager på lager-blinkningar. Jan Sandström blandar fullt ut och vi får höra pastischer på 1700-tals opera, 60-tals musikal, lite nordiskt vemod och brittiskinspirerad popminimalism.

Kerstin Avemo är Fru Frisör - några av de andra på scenen i roller som Maskinmästaren och Ljussnytaren är Loa Falkman och Elisabeth Meyer.

Dirigenten David Stern och regissören Stina Ancker var dock långt ifrån färdiga på premiären - det var ofta genreps-känsla.

Det roliga med Rokokomaskineriet är förstås att vi får se alla teatertricksen och att kärleken till huset verkligen får blomma ut, en kärlek som jag själv oreserverat kan skriva under på.

Det är dessutom fint eftersom förra årets succé med den första i en svit med tre Mozartoperor, Figaros bröllop, använde väldigt lite av Drottningholms egen scenografi. Eftersom man ville erbjuda den på turné i Europa hade man byggt in en extra scen som hindrade teaterns egen från att användas.

Men om jag ska se det som operadramatik, med fördjupning och originalitet, så blir jag mer fundersam. Det finns en liten röd tråd om en förklädd prins, men annars är det som att operahuset kärleksfullt slukat berättelsen. Huset i sig är bäst.

Lördagen den 11 juni sänds operan direkt i grannkanalen P2 - Opera i P2.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".