Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Paul Simon förnyar sig igen

Publicerat fredag 3 juni 2016 kl 07.00
Berit Nygren recenserar Paul Simons album "Stranger to stranger"
(2:44 min)
Paul Simons musik ska tolkas av åtta västsvenska körer. Foto: Evan Agostini/AP/Scanpix
Paul Simon. Foto: Evan Agostini/AP/Scanpix.

Idag släpper en av världens mest framgångsrika sångare och låtskrivare, Paul Simon, ännu ett studioalbum. Det heter "Stranger to stranger" och Kulturnytts musikkritiker Berit Nygren hör en musiker som har en unik förmåga att förnya sig.

Paul Simons kreativitet tycks hänga mycket ihop med idétorka och nedstämdhet. Det har föregått både det här och tidigare album, berättar han i konvolutet. Sedan tidigare känner jag till att så var fallet med albumet "Graceland" som gavs ut för i år 30 år sedan.

Det albumet blev en stor internationell framgång för Simon. Där skapade han ny musik tillsammans med svarta musiker från apartheidregimens Sydafrika och tvingade skivaffärerna att inse att världen hade fått en ny musikgenre, nämligen "världsmusik".

Öppningsspåret på "Stranger to stranger" - "The werewolf" - påminner litet om "Graceland", men det nya albumet har ett mycket framträdande sound av rytmer.

Simons sedvanligt ljusa och lätt bluesiga sång badar i ett hav av flamencorytmer som dragits ner i tempo och som blandats upp med rytmiska mixar gjorda av den elektroniska dansmusikproducenten Clap! Clap! till ett sammantaget suggestivt sväng.

Som krona på verket kommer det en låt med något så speciellt som mikrotoner. Det är 43 toner som den amerikanska tonsättaren Harry Partch hörde i en oktav och som han konstruerade nya instrument för att kunna få fram. Flera av instrumentens namn leder tankarna till nya sound, som kromelodiet, och det spelas bland annat i den sista låten som heter "Insomniac's Lullaby".

"Det är spännande att tänka på Partch idé att den mikrotonala musiken är besläktad med den mänskliga rösten", tycker Paul Simon, och kanske är den sista låten avstampet mot ännu en ny musikgenre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".