Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Färgerna och designen som kom med kvinnorna

Publicerat torsdag 2 juni 2016 kl 17.41
Museichef: "Kvinnornas signum är form och social form"
(2:27 min)
bild
1 av 4
Museichef Cecilia Widenheim med snark-filten Foto: David Richter
bild
2 av 4
Katja of Swedens design
bild
3 av 4
Signe Persson-Melins kryddburkar
bild
4 av 4
Oomph

Hela sommaren ägnar Malmö konstmuseum åt de kvinnliga formgivarna som gjorde om hemmen på 1940, 50- och 60-talen. De som såg till att linneskåpen inte bara var helvita, som införde färger i vardagsrummen och ifrågasatte hur ytorna användes.

När de kvinnliga formgivarna tog sig fram var det inte utan motstånd. Snark-filten är numera en klassiker. Men när designern Viola Gråsten först kom med mönstret till fabrikören, gick det inte så bra

-- Sådana där glada färger funkar inte, sådant vill folk inte ha, var svaret.Och då fick Viola Gråsten gå vidare. Då blev det napp och det blev en storsäljare i rött och grönt och blått - fantastiska färger, säger Malmö konstmuseums chef Cecilia Widenheim.

Att utställningen börjar på 40-talet är ingen slump. Då gjordes en rad undersökningar om hur vi bodde.  Lena Larsson besökte 100 svenska hem, skrev ner hur folkets vanor såg ut: var åt man middag, var läste man läxor och varför hade alla hem ett finrum, som man inte fick gå in i? Det är hon som senare lanserar iden om allrummet.

På 1950-talet slog fler kvinnor igenom. Som Astrid Sampe som satte färg på tygen som i hundratals år hade varit kritvita i linneskåpen, Hertha Bengtssons med färgrik porslin, Signe Persson-Melins med sina kryddburkar på H55-utställningen och såklart Katja of Sweden. De var flera. Totalt ställs 34 kvinnliga formgivare ut.

Det var Viola Gråsten som designade alltyget Oomph som fått ge namnet till utställningen. Det var ett mönster som var tänkt att kunna användas som alltifrån gardiner till klänningar.

Det som kom med kvinnorna var en annan syn på formgivning, menar Cecilia Widenheim.

-- Det är det sociala perspektivet på form och design. Det vill säga, hur vi formger och hur vi designar betyder väldigt mycket för hur miljön fungerar. Det finns exempel på bra billiga bostäder och smarta sätt att inreda.

Vad var det man arbetade mot?

-- Det uniforma modet och konventionerna. Att linneskåpet skulle vara helt vitt och att det är något du ärver. När du dukar till middag ska det inge respekt. Men nej (tyckte de kvinnliga formgivarna), när du dukar till middag är det såklart fest och du kan kombinera rött och vitt porslin som Hertha Bengtsson gör. Det blir revolution.

- De hade roligt, det är uppenbart, säger Cecilia Widenheim.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".