Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

En udda karaktär som öppnade en annan värld

Publicerat lördag 4 juni 2016 kl 09.20
Mattias Hermansson om Freddie Wadling
(3:03 min)
Freddie Wadling
Freddie Wadling Foto: Michael Winnerholt

I går, fredag, kom beskedet att sångaren Freddie Wadling gått bort 64 år gammal. Sveriges Radios kulturchef Mattias Hermansson minns en sångare som under decennier bröt ny mark i det svenska musiklivet.

Det är som ett utdraget bokslut över 1900-talets sista delar, när artister och filmskapare och författare dör den här våren.

Jag inser också att det gått 27 år sedan jag såg Freddie Wadling och Henryk Lipp i Blue For Two, i en gammal saluhall i en småstad. Det var så där musiklivet såg ut utanför storstäderna, någon strävsam rockförening som bort emellan fick större akter att passera förbi. Såna som Blue for Two. De, och hela scenen kring Lädernunnan och Cortex och skivbolaget Radium stod för det urbana och apokalyptiska och nydanande i ett annars rätt instängt och isolerat Sverige, som var långt från dagens myller av stilar, krogar och trender.

För yngre generationer som är digitala och världsvana, är det svårt att beskriva vad en person som Freddie Wadling betydde under den där tiden. Att en så udda karaktär visade att det fanns en större värld därute, andra sätt att vara och tänka. När Wadling sjöng med Fläskkvartetten bröt de från varsina håll med hur deras genrer förväntades låta. De gjorde något nytt och filmiskt av musik i en tid när koder ofta följdes minutiöst.

Vid den tiden hade vi inte kunnat föreställa oss att Freddie Wadling skulle tackas av vid sin död i termer av att han höll på att bli folkkär.

Framåt millenieskiftet klev Wadling in i visor, ballader och skillingtryck, mellan folkhemmets konditorier eller Bellmans 1700-tal. Det var en våg där musik-Sverige gjorde tillbakablickar som slog an i väsentligt bredare publiklager än vad banden kring Radium någonsin nådde. Men det som utmärkte Freddie Wadling var att han tog med sig visorna tillbaka in i sorger och mörker som de en gång skrevs i, Han skapade en slags egen folkton. Under 00-talet gjorde Wadling plattor med en stor del av svenska musikeliten runt sig, och så sent som för ett par månader sedan kom albumet ”Efter regnet”, med flera låtar skrivna av Stina Nordenstam, en annan av svenskt musiklivs mer mytomspunna.

Subkulturer så som vi kände dem i förra årtusendet är borta. Det som är smalt kan på kort tid bli brett. I sommar skulle Freddie Wadling varit med i TV4:s nöjesprogram ”Så mycket bättre”. Men det är på sätt och vis i linje med hans artisteri att det inte blev så. Att Freddie Wadling tog sina hemligheter med sig innan de på riktigt blev allas egendom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".