Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"The Nice Guys" - en glad noir som skjuter bort sig

Publicerat onsdag 8 juni 2016 kl 07.00
"Andra halvan av filmen en katastrofal komediaction"
(2:46 min)
Ryan Gosling och Russell Crowe i "The nice guys".
Ryan Gosling och Russell Crowe i "The nice guys". Foto: Daniel McFadden.

Det var enklare förr fast det var svårt. Välkommen igen till det sista gyllenmörka filmdecenniet före genuskrångel, poppers och internet. Jenny Teleman har sett "The Nice Guys".

Los Angeles 1977. Alla i LA har sina sjuttiotalskläder på sig. Sin sjuttiotalsattityd, sina sjuttiotalsbilar och går på sjuttiotalsfester. Allt är före. Innan digitaliseringsmonstret, den helglobala postekonomismen, innan pk-feministerna, hälsofascisterna och de japanska små skitbilarna helt tog över.

Den amerikanska epok som på film både är en fattigare och glamourösare, brutalare och mjukare, glittrigare och naivare, mer pessimistisk och roligare tid. Med fler repor och fighter, färre busniessmöten och virus. Där har män skägg och en liten kagge till musklerna. Och de dricker. De sysslar inte med kallt åttiotalskokain eller infantil nittiotals-E, utan med sprit. När den tiden skildras får man också visa bröst. Bröst, bröst, bröst, det är inga konstigheter, det är sjuttiotalsfest, en sjuttiotalsporrstjärna är mördad, och det simmar sjuttiotalssjöjungfrur i poolen.

Jag har aldrig varit i Los Angeles på sjuttiotalet, men jag vet hur det var där. Det var mer äkta.

The nice guys är två udda killar, lite misslyckade men varma ändå. Den ena super för mycket, den andre slåss för mycket, men de kan verkligen rida sitt LA. På sjuttiotalet. Där finns en dotter också. Hon är elegant lillgammal, men hon är ändock inte Jodie Foster på sjuttiotalet.

Första delen av filmen är ganska rolig att vara i efter en tidig scen, med en så kallad räv bakom örat, den låter en halvnaken porrstjärna fullkomligt pangdaska ner i plåten på ett krossat bilvrak. En nioårig pojke får brådmoget betrakta hennes blodiga jättebröst länge för att visa på att här blir det sjuttiotal och inget curlat samtidslarv.

De två privatdetektiverna Ryan Gosling och Russell Crowe har ganska rolig dialog. Andra halvan av filmen är en alltmer katastrofal komediaction om en sexfilm alla jagar. Den är kritisk mot smog. Ett helt hotell går sönder. Men det exploderar mer på tidigt tjugohundratalsvis. Massor av kulor. Verkligen massor.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".