Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Det går an" som opera av Daniel Fjellström på Läckö slott

Publicerat måndag 11 juli 2016 kl 06.00
Per Feltzin: Allt sker här och nu - som kärlek för första gången
(3:14 min)
Ur DET GÅR AN
Ur Det går an. Frida Engström och Carl Ackerfeldt samt ensemble Foto: Petter Magnusson

Att bli sambo - kunde man det för nästan 200 år sedan? Går det an? Ja, just det där kan sägas vara en del av Carl Jonas Love Almqvists banbrytande roman Det går an från 1839.

I år är det 150 år sedan Almqvist avled och det har uppmärksammats på många sätt. I operavärlden var det i helgen urpremiär på operan Det går an av Daniel Fjällström. Per Feltzin såg den på Läckö Slott.


Det är som att se dem för första gången. De evigt aktuella - glasmästardottern Sara Videbeck och sergeant Albert - ja, de är som gjorda för att stå på en operascen och det är rent märkligt att det inte gjorts tidigare. Kanske är berättelsen om kärleken mellan Sara och Albert så stark i romanform att man hellre avstår. Men här visar den erfarna och kompetenta librettisten Maria Sundqvist att det går. Hon har valt de rätta formuleringarna ur romanen plus detaljer som roar, är tydliga och driver berättelsen framåt.

Sara och Albert möts på ångbåten Yngve Frey på väg från Stockholm till Lidköping. Hon är annorlunda och stark och han blir förvirrat förälskad.

Musikaliskt, och i Linus Fellboms regi, inleds hela operan i ett burleskeri som jag förstår är bra som relief till det som kommer sedan - resonemangen mellan de två huvudrollerna. Kan man leva samman utan att vara gift, vara sambo utan att någon förlorar på det - till exempel kvinnans inkomst och heder kan vara i fara. Många kvinnliga författare på Almqvists tid menade att Sara var en manlig önskedröm eftersom hon var den som hade mest att förlora, medan han inte riskerade något.

Så det överdrivna spelet och de lättsamma fånerierna blir som en skrattspegel - men jag hade själv gärna sett en tuffare dramatisk start.

Daniel Fjellströms musik är klangrik och ger Sara och Albert olika profil. Glasmästardottern Sara får en glasklang med bland annat flöjt och slagverk. Mässingsblås bygger en grund för militären Albert. Enkelt - klokt. Och Fjellström kan konsten att berätta dramatiskt med musiken. Här finns hela tiden en framåtrörelse.

Jag kan tycka att både Fjellström och dirigenten Simon Phipps musikaliskt täcker över i synnerhet Saras röst för ofta - på en utomhusscen behövs inte mycket för att en sopran i högt läge ska försvinna upp i himlen. Frida Engström, som gör Sara, har dessutom inte en stor röst.

Men som hon och Carl Ackerfeldt sjunger och skådespelar!

Hela berättelsen Det går an står och faller med de två som gör Sara och Albert. Är inte de trovärdiga - i sin tvekan, i sin kärlek, i sin övertygelse - ja, då bryr man sig inte ett vitten.

Men Frida Engström och Carl Ackerfeldt spelar som om ingen har hört talas om Det går an - som om allt sker här och nu, för första gången. Tack.

Daniel Fjellströms opera Det går an på Läckö slott görs i samarbete med Malmö Opera där den också sätts upp - då i Lund i början av augusti. Den 13 augusti sänds operan i grannkanalen P2: Opera i P2

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".