Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jesus av kött och blod och mänsklig vantrivsel i "Människosonen"

Publicerat tisdag 23 augusti 2016 kl 10.52
Jenny Aschenbrenner om Lennart Hagerfors "Människosonen"
(2:20 min)
Lennart Hagerfors
Foto: Sofia Runarsdotter

Författaren Lennart Hagerfors har i många av sina romaner skildrat den missionärsvärld som han växte upp, med föräldrar som arbetade som kristna missionärer i Kongo. Men i sin nya bok vill han istället skriva om det de missionerade om, Jesus. "Människosonen" är berättelsen om de år Jesus liv som evangelierna inte täcker, Jenny Aschenbrenner har läst den.

Vad hände med Jesus mellan det att han vid 12 års ålder besökte templet i Jerusalem och att han dök upp hos Johannes Döpare vid Jordanfloden och blev döpt i flodens vatten, drygt trettio år gammal?

Inget vet. Om det nu är relevant att veta, en sådan undran förutsätter att människan Jesus, har något slags relevans. Att Jesus betyder något utöver den helighet som han givits, av Gud eller människan, den plats han har i vår religiösa ordning.

Lennart Hagerfors tycker det, han har kallat sin roman för människosonen som en markering av att detta handlar om Jesus i kött och blod, Jeshua - sonen och brodern men också mannen. Det är en litterär fantasi som prövar tanken att Jesus helighet kanske inte är av Gud given utan en inre, gnagande rastlöshet, en bultande vilja att vara något mer än bara snickarsonen som blir snickare. Jesus som det avvikande barnet, hen som inte finner sig tillrätta vare sig i familjen eller skolan utan måste söka sig sin egen väg.

Hagerfors Jeshua är utstött hemma i Nazaret, bråkar med sin styvfar Josef och beger sig till Egypten, driven av sin inre oro. Han lever många år i Alexandria, först som tjänare, sedan som välbärgad affärsman, men också som utstött igen i ett skjul i stadens slum, innan han till sist beger sig hem till Galileen, redo för sitt kall.

Det är en utvecklingsroman, berättelsen om en ung mans sökande efter sitt livs mening, som Lennart Hagerfors skrivit. Han behärskar genren väl, det är inkännande och tonsäkert, Jesu självtvivel och drastiska beslut i en flödande jagberättelse som fångar mig från första bokstaven.

Men detta att det trots allt är Jesus det handlar om, vad gör det med berättelsen? Det är svårt att avhålla sig från att söka något slags kunskap om Bibelns Jesus, att inte vilja nå något slags djupare förståelse för en av världens dominerande religioner, när detta ju är historien om Människosonen, troligen avlad av en förbipasserande romersk soldat. Den helige ande besöker varken Maria eller denna roman - välsnickrad men kvar på den prosaiskt dammiga jorden.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".