Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Barnsligt med budskap när Fredrik "Benke" Rydman gör Nötknäpparen

Publicerat onsdag 31 augusti 2016 kl 11.02
"Det finns funk i Tjajkovskijs musik"
(9:03 min)
Inför premiären av nötknäpparen på Dansens hus
1 av 2
Fredrik "Benke" rydman gör sig redo att filma sopsläppet Foto: Marcus Morey-Halldin/SR
Hur hårda är soporna egentligen? Foto: Marcus Morey-Halldin/SR
2 av 2
Hur hårda är soporna egentligen? Foto: Marcus Morey-Halldin/SR

Den 8 september är det premiär för koreografen och regissören Fredrik "Benke" Rydmans moderna streetversion av Tjajkovskijs "Nötknäpparen" på Dansens hus i Stockholm. Han kallar handlingen i originalet "usel", så den har också genomgått kraftiga förändringar.

– Det händer ju inget! Men musiken är bra, melodierna, den är pampig men också med ett sväng, en funk, säger Rydman.

Han slog igenom som en del av street-dance-gruppen Bounce på 90-talet, och har sedan dess bland annat gjort stor succé med en annan Tjajkovskij-tolkning, "Svansjön". Den hade premiär 2011 och spelades för fulla hus och turnerade runt om i Europa. Precis som i den, där svanarna var prostituerade och musiken gjordes om och blandades med nyskrivet så är den här "Nötknäpparen" långt från den jul-tv-klassikern som man förknippar med baletten. 

Nu är det två veckor kvar till premiär av "Nötknäpparen". Med breaking, hiphop och balett till nya varianter av Tjajkovkijs musik, och nyskrivet av bland andra Danny Saucedo och Anna Ternheim. 

Dansen finjusteras

Backstage på dansens hus sitter dansarna i 20-årsåldern nära varandra i en u-formad soffan, så där nära som dansare gör.
Någon klagar på lukten av fotsvett, någon knådar ett par ömma axlar.
Scenerna gås igenom, garderoben får frågan om en en kjol kan bli kortare där bak, Benke Rydman i bakvänd blå keps antecknar var musiken ska vara kortare eller längre, dansnumren ska finslipas

– Hur är det med den där pungsparken egentligen, ska vi lägga på nåt ljud där?

Stort jubel utbryter när en saknad dansare kommer in i rummet - norske Jens Jeffry Trinidad skadade fingret tidigare, men det visar sig som tur är att det bara vara ur led. Han har varit på sjukhuset där två läkare fick dra tillbaka det på sin plats.

Ett skadat finger några veckor sätter ju igång tankar hos regissören.

– Kan jag hoppa in under repetitionerna, måste vi stryka något nummer, vilka dansare finns tillgängliga nu om han måste ersättas?

Efter att Jens Jeffry Trinidad försäkrat Fredrik att han klarar det mesta även med lindat finger, så är det dags att testa en specialeffekt till första akten.

Skådisarna tar på sig bygghjälmar. Benke gör sig klar att filma testet där soporna faller ovanifrån ner på den metallställningen som är en slags soptipp där huvudpersonen, flickan Klara, bor.

Sopsläppet funkar, även om dansarna klagar på att soppåsarnas innehåll kanske är lite väl hårt.

Inspiration från intervju med tiggare

Sopberget inleder en historia om fattigdom och rikedom, om ett övergivet barn som längtar efter sina föräldrar och om ondra krafter beredda att utnyttja den längtan.

Inspirationen kom när Fredrik Rydman lyssnade på ett radioinslag.

– Det var några tiggare som fått en nallebjörn och var jätteglada. Reportern undrade om de inte hellre ville ha pengar, men de berättade om att de skulle skicka hem den till deras dotter i Rumänien. Det blev jag väldigt berörd av. 

Nallen följde med till föreställningen, men det är ingen socialrealistisk historia som berättas på scen. När barnet åker till "väst" så ser hon rikedomen som sötsaker, det blir nånting som liknar Tomas Gyllings högoktaniga barnprogram "100 kilo godis".  

– Jag har försökt göra föreställningen ur ett barns ögon. Den skulle kunna lätt bli töntigt, men allt är förhöjt. Men jag hoppas man kan läsa ut budskapet (om dagens Europa) som vuxen mitt i allt det knasiga.

Risk för sockerchock

När allt börjar falla på plats inför premiären ser Fredrik Rydman också vad som kan tas bort- en föreställning med extra allt kan trots allt göra att man blir illamående. 

– Jag blir så trött på mig själv kan jag tänka, varför kan det inte vara lite enklare och renare? Jag strök ett nummer igår faktiskt, allt som är kul när man repeterar kan inte vara med.

Såhär i slutet så använder han sig av gamla kollegor och kompisar som kommer och tycker till, senast var skådespelaren och regissören Sofia Ledarp och tittade.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".