Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

P1 Kultur: "Gästspelen på Bergmanfestivalen har gett mest"

Publicerat måndag 5 september 2016 kl 14.02
Jenny Aschenbrenner: En lyxig festival
(11 min)
Ur "Rickard den III" på Dramaten.
1 av 4
Ur "Rickard den III" på Dramaten. Foto: Arno Declair.
Ur "Scener ur ett äktenskap" på Dramaten.
2 av 4
Ur "Scener ur ett äktenskap" på Dramaten. Foto: Dylan Piaser.
Ur "Det säger mig ingenting".
3 av 4
Ur "Det säger mig ingenting". Foto: Thomas Aurin.
Ur "Hedda Gabler" på Dramaten.
4 av 4
Ur "Hedda Gabler" på Dramaten. Foto: Sören Vilks.

Igår avslutades den tredje Bergmanfestivalen på Dramaten i Stockholm. Festivalen har inte bara bestått av Bergman, utan också Dramatens egna föreställningar och gästspel. Kulturradions Jenny Aschenbrenner och Maria Edström har sett flera pjäser på festivalen.

– Jag tycker gästspelen är det som riktigt får mig att gå igång, det är det utländska som gett mest, säger Maria Edström

– Det är lyxigt, vi har ju lite för lite av det av de stora teatergrupperna som gör stort avtryck i Europa och världen, säger Jenny Aschenbrenner

Något som ändå var Bergman var gästspelet från den belgiska gruppen tg STAN med "Scener ur ett äktenskap" och där regissören Frank Vercruyssen själv står på scen som Johan och där Marianne spelas av Ruth Vega Fernandez. Hur tar de sig an den här pjäsen?

– De är sig själva. Men de är också Johan och Marianne och de växlar väldigt fint mellan distansen att så att säga visa pjäsen och plötsligt är de nere i det här äktenskapsdramat och som publik är vi helt fångade, säger Maria Edström.

Det har också funnits ett norskt inslag på festivalen med gästspel av uppsättningar av Liv Ullman som satt upp "Enskilda samtal" och så Dramatenchefen Eirik Stubø själv och hans "Den goda viljan". Och så självaste Nationaltheatret i Oslo som samarbetar med Dramaten i Anna Petterssons uppsättning av Ibsens "Hedda Gabler" - som du var mycket förtjust i Jenny Aschenbrenner?

– Jag gillar den jättemycket. Man tar en stor gigant i teaterhistorien men förhåller sig respektlöst inför den. Anna Pettersson tar dramat och tittar på det utifrån och slår sönder den med en hammare. 

Hela samtalet i ljudlänken ovan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".