Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

En härva av hår i Sofi Oksanens "Norma"

Publicerat tisdag 13 september 2016 kl 06.30
Jenny Aschenbrenner om Sofi Oksanens Norma
(2:30 min)
Sofi Oksanen
Foto: Toni Härkönen

Den finskestniska författaren Sofi Oksanen fick sitt stora genombrott med romanen "Utrensning", där hon rannsakade sitt ena hemland, Estlands, våldsamma 1900-tals historia. Nu kommer hon med sin femte bok "Norma", i svensk översättning av Janina Orlov. Jenny Aschenbrenner har läst den.

Vi kastas rakt in i handlingen. Normas mor har dött, det är precis efter begravningen och Norma, med kroppen fullproppad av lugnande tabletter, möter en påstridig man som påstår att han har mycket gemensamt med hennes döda mamma. Men vad?

Direktör Lambert är en tvättäkta gangster visar det sig och bästa vän med Normas pappa som lämnade henne redan när hon var ett litet barn. Lambert är också före detta make till Normas mammas bästa väninnan, Galna-Helena, väninnan som föll rakt in i en psykos och där inne i kaoset begick fasansfulla handlingar.

Men varför arbetade Normas mamma på samma hårsalong som Helenas och Lamberts dotter? Varifrån fick hon det löshår som kunderna älskar över allt annat och som fick affärerna att blomstra? Varför hoppade hon framför tunnelbanan? Och vad är det som är så annorlunda med Norma att hon ständigt får sparken och måste leva sitt liv ensam och avskild från alla?

Ja, ni hör, det är mycket som visar sig efter hand i Sofia Oksanens nya roman. Den är ett trassligt nystan av hår som reds upp slinga för slinga men inte blir alldeles utkammad förrän på allra sista sidan. Och visst har Oksanen även i sina tidigare romaner skrivit pussel där de saknade bitarna driver upp spänningen och för läsningen framåt. Men där hon i böcker som det stora genombrottet Utrensing lånat sin dramaturgiska skicklighet åt en fasansfull berättelse om ofattbara svek i de stora europeiska dikturernas skugga, så är det här betydligt lättare läsning.

Trots att hon även i Norma väver in allvarliga teman, som handel med fattiga kvinnors kroppsfunktioner och den cyniska egoism som styr många välanpassade västvärldsmänniskor, är det en sorts yster läsfest mer än omskakande och utmanande. Här finns ett sagostråk - berättelsen om Rapunzel och hennes välsignade förbannelse, hennes hår, går tätt intill Norma, men också snajdiga träffsäkerheter kring samtidsmänniskorna och deras attribut. Här finns drastiska vändningar och hårt tillskruvade romanfigurer, nej de är inte riktigt trovärdiga ur en realistisk synvinkel. Men de är i en bok och för mig är Norma en bladvändare som får mig att le i förtjusning över alla infall men också emellanåt bli berörd, av exploateringen av kvinnor som här trots sin fiktiva inramning känns alldeles med sanningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".