Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Phantom of the opera firar med bedårande svulstighet

Publicerat torsdag 15 september 2016 kl 07.15
"Så har han gjort det igen: succé"
(2:18 min)
Phantom of the opera på cirkus i Stockholm. Foto: SWEDISH PRESS IMAGES
1 av 2
Fantomen Phantom of the opera på cirkus i Stockholm
Peter Jöback Fantomen på Operan. Foto: Scanpix.
2 av 2
Peter Jöback Fantomen på Operan. Foto: Scanpix.

Andrew Lloyd Webbers musikal "Phantom of the opera"  fyller 30 år och nu sätts original-iscensättningen upp igen. Peter Jöback, tidigare Fantomen både i London och New York spelar upp igen nu på Cirkus i Stockholm. David Richter såg premiären.

Så har han gjort det igen: succé. Det är en Peter Jöback i fenomenal form vi får.

Förra gången jag såg honom, när han debuterade som Fantomen i London för 4 -5 år sedan, så tyckte jag egentligen att han var en smula ung för rollen. Nu sitter den som handsken. Han har all den pondus och energi som karaktären (och sången )kräver. Det är en mer sårbar Fantomen, jämfört med många av de ganska endimensionella spökporträtt vi sett andra göra. Men inte mindre hotfull för det, bara mer nyckfull.

Det är överhuvudtaget ett internationellt erfaret gäng Jöback omger sig med. I Emmi Christensson, som även spelat rollen som Christine i London, har han en utmärkt motpart. Det är äkta intensitet mellan dem och även hon bländar i sången. Och Anton Zetterholm, som gjort massor av roller i Tyskland och England levererar pålitligt som rivalen Raoul, den tredje i det här triangeldramat som utspelar sig i och under Parisoperan på 1800-talet.

Den här iscensättningen kom redan 1986. Man kan ju tycka att den borde ha pensionerats för länge sedan, och gett plats för fler nytolkningar - här finns dramatiska svackor i den. Men samtidigt är det svårt att bestrida att originalkonceptet, med alla sina teatertekniska finesser och eleganta scenbyten, och de är många, fortfarande är väldigt slagkraftigt. Det är snyggt gjort.

Själv tycker jag att "Phantom of the opera" är Lloyd Webbers bästa musikal, kanske inte de bästa låtarna han skrivit, mycket rör sig farligt nära det svulstiga, men den där musiken och dramatiken gifter sig bäst.

(inspelningen av föreställningsljudet i klippet är gjord av SVT)


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".