Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stark, stor romankonst i Steve Sem-Sandbergs "Stormen"

Publicerat måndag 19 september 2016 kl 07.15
Anneli Dufva om Steve Sem-Sandbergs roman Stormen
(2:29 min)
Steve Sem-Sandberg. Foto: Fredrik Hjerling
Steve Sem-Sandberg. Foto: Fredrik Hjerling/Albert Bonniers förlag

Steve Sem-Sandberg, född 1958, är en av Sveriges mest framstående författare, hyllad och prisbelönt för sina romaner med dokumentär grund; Theres, De fattiga i Lodz och De utvalda. Han debuterade redan som 18-åring, men ser De ansiktslösa från 1987, som sin verkliga debut. Numera bor Sem Sandberg i Wien och hans nya roman bär titeln Stormen.

En ö. Precis som i Shakespeares Stormen. Men också en norsk ö. Precis som Utöya.

Och som ett tema i romanen finns de barn som under krigsåren fördes till ön för att få frisk luft och hälsosam föda, men som också, i hemlighet, utsattes för experiment. Ja, det finns alltså en koppling även till Sem–Sandbergs förra bok De utvalda.- den som skildrade hur barn användes likt försöksdjur på sjukhuset Steinhof i Wien.

På ön har nämligen Kaufmann – agronom med vetenskapliga ambitioner, statsråd i Quislings regering, styrt och härskat från sitt stora hus på höjden. Berättarjaget Andreas och hans syster Minna bodde som fosterbarn hos särlingen Johannes i ett skruttigt hus i närheten.

Och det säger mycket om Steve Sem-Sandbergs förmåga som både tänkare och författare att han, som han gör här, kan komprimera stoff som bär på så starka associationer. Han skapar en berättelse som bär långt utöver det man faktiskt läser, samtidigt som han håller den så samlad som han ändå gör.

För ön är också en fantasi. Så som det upplevda med tiden förvandlas av minnet och blir till renodlade sinnesintryck. Ett i detalj ständigt skiftande landskap, vars vegetation han beskriver och rör sig igenom på ett sätt som skapar både bilder och dofter. Närvaron är total.

Och just minnet är spelplatsen. Minnet som aktiveras och pulserar genom Andreas när han återvänder till ön och utmanar sitt eget livs hemligheter. För hur var det - egentligen – med föräldrarna som dog i en flygolycka?

Själva sökandet byggs upp som en detektivhistoria, samtidigt som den historien bara är ett lager i den större berättelse som är hela Sem-Sandbergs författarskap och där frågorna ställs om den enskilda människans plats i historien, om både ansvar och övergrepp.

Jag blir djupt imponerad av detta genomförda sinnliga allvar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".