Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hollywood-regissör gör svenskt dataspel

Publicerat lördag 1 oktober 2016 kl 08.00
Frank Coraci: "Jag gillar att berättelsen påverkas av besluten som spelaren tar"
(2:38 min)
Regissören Frank Coraci och skådespelaren Adam Sandler.
1 av 3
Regissören Frank Coraci och skådespelaren Adam Sandler. Foto: Pressbild
Ur det postapokalyptiska äventyrsspelet The Descendant.
2 av 3
Ur det postapokalyptiska äventyrsspelet The Descendant. Foto: Gaming Corps
Angelica Norgren, programledare för P3 Spel.
3 av 3
Angelica Norgren, programledare för P3 Spel. Foto: Jannie Flodman/SR

Trenden med att låta filmregissörer regissera spel håller i sig och blir även vanligare i Sverige. En av dem som kommer från filmens värld till spelvärlden är Hollywoodregissören Frank Coraci, som bland annat gjort komedifilmen The Wedding Singer med Adam Sandler. Han är just nu i Sverige för att regissera sista delen av det svenska äventyrsspelet The Descendant.  

– Det jag gillade med The Descendant var att det handlar om att ta olika moraliska beslut och berättelsen påverkas av vilka beslut du som spelare tar, säger Hollywood Frank Coraci om det postapokalyptiska äventyrsspelet i fem delar.  

Även om han alltid spelat dataspel är det första gången han är med och gör ett. Företeelsen med att låta Hollywoodregissörer regissera dataspel eller göra spel av storsäljande filmer och vice versa har dock pågått länge.

Han tycker själv att det finns något positivt med möjligheten att till exempel kunna få spela karaktärerna i ens favoritfilm. Men att det även finns en baksida, att säkra kort allt mer går före nya idéer.

– Det finns massvis med bra filmidéer men det är svårare att få folk till biograferna. Så trenden i Hollywood är att ta en känd gammal serie eller bok och göra film av det, för att marknadsavdelningen tror att en sådan film är lättare att få upp på biograferna.

Ja, nya kreativa idéer är svåra att sälja in i Hollywood, säger Frank Coraci. Och Angelica Norgren programledare för P3 Spel håller med. Som gamer blir hon ofta skeptisk när hon hör om liknande samarbeten, då de oftast handlar mer om försäljningssiffror än om spelkvalité berättar hon.

– En spelserie som heter Call of Duty är väldigt bra på att använda det här. De plockar in riktiga skådisar och återskapar dem i spelens värld och drar sedan på de här stora namnen. Som till exempel Kevin Spacey som var med i ett tidigare spel. Så absolut det handlar ju om en marknadsförings väldigt mycket, säger Angelica Norgren.

Och Frank Coracis påbörjade arbete med det svenska spelföretaget Gaming Corps är också en del av hans egen marknadsföringsplan.

I flera år har han jobbat med ett science fiction projekt, filmen HUMAN. Men det är lättare att sälja in en Adam Sandler-komedi säger han. Så förhoppningen är att efter The Descendant göra ett HUMAN-dataspel, bygga upp en fanskara och på det viset sedan lyckas sälja in filmidén, som ett säkert kort.

– Jag ska göra spelet lika bra som jag göra film och bygga upp en fanskara. Och förhoppningsvis blir det lättare att få göra filmen med hjälp av en studio eftersom de då tror att det blir lättare att få upp den på bio.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".