Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Facebook i dag del 2/3: Facebook och publicisterna

Krav på öppnare Facebook

Publicerat tisdag 4 oktober 2016 kl 06.01
"Facebook måste bli vuxet"
(2:54 min)
Aftenposten.
1 av 3
Norska Aftenposten publicerade ett öppet brev till Facebook där sociala medie-jätten anklagas för censur och för att gå över huvudet på publicister. Foto: Cornelius Poppe/AP/TT
Thomas Mattsson, ansvarig utgivare och chefredaktör på Expressen.
2 av 3
Thomas Mattsson, ansvarig utgivare och chefredaktör på Expressen. Foto: Fredrik Björkman/Sveriges Radio
Ulrika Hedman, medieforskare på JMG i Göteborg.
3 av 3
"Redaktionerna har lagt alla ägg i samma korg", säger Ulrika Hedman, medieforskare på JMG i Göteborg. Foto: Göteborgs universitet

Publicister och medieforskare i Sverige höjer sina röster och efterfrågar mer redaktörskap på Facebook – och transparens om hur företaget faktiskt agerar när de tar beslut om vilka bilder, inlägg och videor som tas bort eller får finnas kvar på det sociala mediet.

Lyssna på första delen i vår reportageserie om Facebook här

Trots att Facebook har blivit en av världens största nyhetsförmedlare, hävdar företaget att de är ett teknikföretag och inte ett mediebolag eftersom de inte skapar något eget innehåll. Nu höjer flera publicister och medieforskare sina röster för att Facebook ska införa redaktörsråd eller ansvarig utgivare som kan fatta etiska publicistiska beslut om innehållet på det sociala mediet, trots det amerikanska företagets egen hållning i frågan.

Ulrika Hedman, medieforskare på JMG i Göteborg, menar att många svenska publicister har blivit beroende av Facebook utan att ha någon egentlig insyn i hur företaget fungerar.

– Facebooks betydelse för nyhetsredaktioner i dag är väldigt mycket större än vad många nyhetsredaktioner nog tycker är bra. Man har lagt nästan alla ägg i samma korg och nu upptäcker man att man inte har kontroll över den korgen.

Kravet på mer redaktörskap på Facebook är inte nytt, men det fick ny näring när Facebook för några veckor sedan raderade det klassiska fotografiet på "Napalmflickan" Kim Phúc under Vietnamkriget, med hänvisning till regler mot barnpornografi.

Det fick norska Aftenpostens chefredaktör Espen Egil Hansen att rasa och skriva ett öppet brev till Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Thomas Mattsson är chefredaktör och ansvarig utgivare på tidningen Expressen. Han beskriver Facebook som en stor och viktig kanal för tidningen.

Samtidigt menar han att Facebook faktiskt tar utgivarbeslut liknande dem i traditionella medier och därmed borde vara öppna med hur det går till.

– Om man har algoritmer som påverkar vad som publiceras och hur ofta och till vilka, och om man dessutom har användarvillkor och moderatorer som prövar anmälningarna, då fattar man ju faktiskt de facto publicistiska beslut, säger han, och fortsätter:

– Det är klart att om man ger sig in och fattar den typen av subjektiva beslut som det ändå är, då är man ju väldigt nära att agera som redaktör och det menar jag att man i stor utsträckning gör.

En av dem som fått känna av Facebooks bristande redaktörskap är Helle Klein, chefredaktör på Dagens Arbete, som nyligen fick sitt Facebook-konto avstängt när hon blev massanmäld av meningsmotståndare.

– Och då är det tydligen så att Facebook automatiskt stänger ner ett konto utan att ta reda på varför det anmälts, vilka det är som anmäler det eller vem det är som står bakom kontot, förklarar hon.

Efter kontakt med Facebook återfick Helle Klein sitt konto tillsammans med en kort ursäkt. Men situationen belyser ändå ett problem, menar hon.

– Det är något ruggigt med det här. Det finns ingen urskiljning och det är det som är problemet, att allt är algoritmer eller automatiskt. Det finns ingen publicistisk etik eller redaktörskap och det är jätteallvarligt tycker jag.

I en intervju med Expressen menar Facebooks chefsjurist Monika Bickert dock att massanmälningar inte fungerar på det sättet.

Men kanske ställer publicisterna lite för höga krav på Facebook, menar Ulrika Hedman, forskare på JMG i Göteborg.

– Ingen har ju rätt att säga vad man vill i en tidning och kräva att tidningen ska upplåta plats åt precis vad som helst. Och det publicister har gjort i det här fallet är att säga: "Facebook ska minsann upplåta plats åt oss", säger hon.

Samtidigt tycker hon att Facebook borde införa ett redaktörsråd och framförallt bli mer transparenta kring hur redigerandet av innehållet som publiceras på plattformen faktiskt går till.

– Facebook måste bli vuxet.

Kulturnytt har varit i kontakt med Facebook som meddelar att de inte har möjlighet att ställa upp på intervju. De hänvisar i stället till bland annat pressmaterial.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".