Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Novelloperor på liv och död – Kungliga Operan visar framtiden

Publicerat onsdag 19 oktober kl 23.15
Per Feltzin: "Jag hittar saker i varje opera som ger mig stor tillfredställelse."
(2:59 min)
Bilder från operaworkshopen Short Stories. Verk: Jane. På bilden: Henriika Gröndahl som Jane.
Från "Jane" av Roger Assar Johansson. Henriika Gröndahl som Jane. Foto: Maryam Aghabarari

Jihad Jane, massmördaren Zucco och en identitetssökande madagaskisk-fransk poet - om dem handlar tre operor som igår kväll hade premiär på Kungliga Operan i Stockholm. Tre etablerade unga tonsättare har fått chansen att pröva operaskrivandet i tre "novell-operor".

De har fått samma förutsättningar som regissör och dirigent, samma orkester och samma tidsram - och samma recensent: Per Feltzin.

Inför urpremiärerna är jag taggad och förväntansfull. Det här är en riktigt bra idé, även om tjugominutersformatet inte är det enklaste. Alla är inte suveräna novellister för att ta en parallell.

Och efteråt... är jag lika glad.

Ja, fast allt inte är fullgånget hittar jag saker i varje opera som ger mig stor tillfredställelse.

Alla tre fick alltså fria händer inom de här ramarna och de kom tillbaka med dramatiska berättelser ur vår egen samtid som tydligt och klart visar de konflikter vi lever med. Dessutom handlar det om mer än så.

I den första skriver Roger Assar Johansson om Jihad Jane som radikaliseras framför en tv i USA och ska döda en svensk konstnär som ritar rondellhundar. Samtidigt berättar den också om en konflikt mellan vad man kan och får säga politiskt inom konsten.

I den andra berättar Tebogo Monnakgotla om identitetsproblematiken hos en madagakisk poet, Jean-Joseph Rabearivelo som vill in i den franska värmen men nekas inträde och tar sitt liv 1937. Här ser vi också hur vi i väst värderar folkloristiskt konsthantverk högre än poesi. Ekonomin styr.

I den tredje och sista har Johan Ullén tagit två scener från pjäsen Roberto Zucco av Koltès. Det här är alltså inte riktigt en avslutad novellopera utan början till en helaftonsopera om psykopaten Zucco som mördade sina föräldrar och sedan flydde genom Europa och mördade fler. Samtidigt som grundtonen, levererad av mamman, är att man kan vara både omhuldande och avvisande i samma omfamning.

Som sagt – jag kan ha åsikter om Johansson som täcker sångarna med orkestern för ofta eller en kantrad disposition hos Monnakgotla eller en för stor rastlöshet hos Ullén. Men som framtid, som en titt in i kristallkulan – ja, kör på, såväl Kungliga Operan som de tre tonsättarna.

Dirigent är James Grossmith och för regin och scenbilden på Rotundan står Mårten Forslund. Librettist i Jane är Naima Chahboun och i Jean-Joseph Claude Kayat. Samtliga namn på de elva sångarna och 16 musikerna återfinns på Kungliga Operans webbplats. De som sjunger i recensionen här på webben är Cecilia Nannesson i Jean-Joseph och sist Jon Nilsson i Zucco.  

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.