Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Louise Bourgeois celler – majestätiskt om det sköraste i livet

Publicerat måndag 17 oktober 2016 kl 07.00
Cecilia Blomberg om den stora Louise Bourgeois-utställningen på Louisiana
(2:40 min)
Big Spider av Louise Bourgeois 1997
1 av 4
"Big Spider" av Louise Bourgeois, 1997. Foto: Frédéric Delpech
Louise Bourgeois inne i Articulatded Lair
2 av 4
Louise Bourgeois inne i Articulatded Lair. Foto: Peter Bellamy
Stor Cell II, detalj. Louise Bourgeois 1991
3 av 4
"Stor Cell II", detalj. Louise Bourgeois, 1991. Foto: Peter Bellamy
Installationsbild Louisiana utställningen "Structures of Existence: The Cells"
4 av 4
Installationsbild, Louisiana-utställningen "Structures of Existence: The Cells". Foto: Poul Buchard/Brøndum & Co

Louise Bourgeois rankas som en av de intressantaste och viktigaste konstnärerna under 1900-talet. Nu har det gått ett halvt decennium sedan hon dog 98 år gammal. Men hennes verk fortsätter att turnera i nya urval och nu är det dags för "Structures of Existence: The Cells" som visas på Louisiana i Danmark.

P1 Kultur: Hör Cecilia Blomberg om utställningen längst ned i artikeln

Hur många utställningar kan man göra med en och samma konstnär? Det är en fråga som ändå är relevant att ställa när man ser att ännu en Bourgeoisutställning nu är aktuell. Det går att göra många tycker jag. Hon har den tyngden som konstnär. Ändå är hon bara omnämnd i Nationalencyklopedin på ett tiotal rader medan texten om Picasso behöver ett ungefär tio gånger så stort utrymme. Så då är det bra att hennes konst ändå breder ut sig på många viktiga museer och möter en stor publik där.

Celler är ett ord lika mångtydigt som ingångarna till Bourgeois verk

På Louisiana visas det som kallas för celler. Och de tar stor plats. Ändå har några av de största från Münchenutställnigen fått väljas bort. Celler är ett ord lika mångtydigt som ingångarna till Bourgeois verk är. Tänk fängelsecell, minnescell, de celler vi som människor består av. Det har med liv, minnen, men även något hotfullt att göra.

Missa inte hemma-hos-reportaget hos Louise Bourgeois från 1998

Cellerna blev viktiga i Louise Bourgeois verk på 90-talet då hennes karriär tog fart. Det är ju ofta då många konstnärer har råd att gå upp i skala. De är som en blandning mellan skulpturer, installationer och egna rum som både stänger ute besökarna, men också lockar fram tjuvtittaren inom oss. En del celler är stora burar i nät som skyddar det som finns inuti. Andra är byggda av dörrar så att man får anstränga sig för att upptäcka vad som finns där inne. Nästan snoka för att del av de kompositioner av utvalda skulpturer, broderier, och objekt som bärare av minne och identitet som Louise Bourgeois satt samman. Ett par fint skulpterade händer med sammanflätade fingrar i rosa marmor. Sköra underkläder i siden. Små parfymflaskor av märket Shalimar. Nycklar, speglar. Gobelängbitar. Eller sängar. Eller varför inte ett tiotal köttkvarnar fastmonterade i en bur som så tydligt handlar om sexualitet och hysteri.

På en hård ogästvänlig sängbotten i metall ligger några broderier. På ett av dem står "jag behöver mina minnen - de är mina dokument". Och även om man kan ägna mycket tid åt att läsa in Louise Bourgeois egen biografi även nu, så blir det också så tydligt hur stadigt hennes konst står på egna ben. Fångar något i en tid. Men även det sköraste i det mänskliga psyket som är bortom tiden och individen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".