Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vanvördigt vacker "Den goda människan från Sezuan" på Uppsala stadsteater

Publicerat tisdag 18 oktober kl 08.00
Maria Edström: "Livskraftigt som måsar över en korvkiosk"
(2:25 min)
Gustav Lindh och Elisabeth Wernesjö
Gustav Lindh och Elisabeth Wernesjö Foto: Micke Sandström

I exil i Hollywood slutförde Bertold Brecht pjäsen ”Den goda människan i Sezuan” 1943 och kallade den en dramatisk parabel. Stycket är ett av hans mest spelade och faktiskt, inte minst i Asien. Så också i Sverige och nu har regissören Sunil Munshi satt upp pjäsen på Uppsala stadsteater och skrivit helt ny musik till Brechts sångtexter. Maria Edström har sett ”Den goda människan i Sezuan”

Regissören Sunil Munshi slutför med den här uppsättningen vad han härligt pretentiöst kallar sin ”nihilistisk triptyk”; de två första är Albees ”Vem är rädd för Virginia Woolf” och Schnitzlers ”Ringlek” – två elaka snyggingar till uppsättningar. Munshi sätter kort sagt sin särprägel på allt han gör och här är det Paul Dessaus musik som fått respass för att ge plats åt Munshis egenkomponerade ja, jag skulle vilja kalla det ”dansbands-gospel” med karaoke-skylt med hoppande boll och allt över scenrampen. Och även om jag i och för sig diggar det dissonanta klinkandet som både Dessau och Kurt Weill gjorde till Brechts egen signatur så är det här inte alls fel.

För i fonden står de där hela ensemblen som i en chorus line - ett rätt medtaget gäng, lite fransar, några cowboyhattar och gamla kuddjackor. Allt är så ihop-plockat, trasigt och fattigt och folk blir inte så himla justa av det precis. Utom kanske Elisabeth Wernesjös helt underbara Shen Te, också hon rätt vanlig med rödfnasiga knän men med nån slags känsla för andra. Som kanske hennes kompis Mathias Olssons Vattenförsäljaren också har, men inte så många fler. Så smörsången ligger som flottig längtan mot regnbågens slut.

Och Shen Te, utvald, och här dessutom våldtagen och köpt, av Gudarna i polyesterkostym inser snabbt att den lilla tobaksaffär hon köpt för blodspengarna inte går runt om hon inte ibland crossdressar till sin elake kusin Shui Ta. Inte ens kärleken är ren och gratis det blir hon också varse av sin pragmatiske Flygare i Eli Ingvarssons motstridiga gestalt.

Så ond eller god, fel fråga – ”först kommer käket, sen kommer moralen” – som Brecht skaldade i en annan pjäs. Men sällan har det gestaltats så härligt skränigt, livskraftigt som måsar vid en korvkiosk, så vanvördigt och så vackert som här på Uppsalas stadsteaters stora scen.



Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.