Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vad säger "Utvandrarna" om dagens migrantsituation?

Publicerat tisdag 18 oktober kl 13.00
Maria Edström: "Oskarson har alltid varit bra på att fånga det universella i all slags folkkultur"
(5:51 min)
"Utvandrarna - Wi mötas åtar - ett drömspel i lägret"
1 av 2
"Utvandrarna - Wi mötas åtar - ett drömspel i lägret" Foto: Markus Gårder
En av scenerna ur: "Utvandrarna -- wi mötas åtar - ett drömspel i lägret" Foto: Markus Gårder
2 av 2
En av scenerna ur: "Utvandrarna -- wi mötas åtar - ett drömspel i lägret" Foto: Markus Gårder

På Västmanlands Teater har Peter Oskarson tillsammans dramatikern Mia Törnqvist gjort "Utvandrarna" med underrubriken: "Wi mötas åtar - ett drömspel i lägret".

Teaterregissören Peter Oskarson och dramatikern Mia Törnqvist har gjort "Utvandrarna – Wi mötas åtar – ett drömspel i lägret".

En föreställning med flera metanivåer?

– Ja, först och främst är hela teatern och publiken ett läger, en förläggning med ordningsvakter och publiken har uppehållstillstånd under tiden föreställningen varar – sen blir vi utvisade. 

Alla som flyr är inte sprungna ur ett slags "folklore" utan urbana moderna människor

– I detta startar ett slags "drömspel" med en liten flört med Strindberg där någon sorts gudadotter tittar ner på oss och alla människor. Då blandas röster från samtidens flyktingar med Mobergs Karl-Oskar och Kristina. Sen en sångare och en sångerska Lamine Cissokho som spelar på den västafrikanska harpan; kora med traditioner hos Mandinka-folket. Berrin Sahin från folkgruppen Kirmanc-alevi i Turkiet som spelar på långhalslutan baglama. De två är också ett slags berättare och försångare som håller ihop historien.

Det låter rätt mastigt - hur funkar det? Eller kanske snarare vad fungerar?

– Peter Oskarson har alltid varit bra på att bra på att fånga det universella i all slags folkkultur och tradition – att peka och gestalta på vår likhet som människor och i våra traditioner – även Moberg passar in här inte minst religionens roll och till exempel Kristinas moraliska fördömande av "Gladan" eller "horan". Vackert med stort sentiment och patos som hyllar människan och hennes i grunden goda strävan.

Men vad blir problematiskt?

– Kan inte riktigt hantera ett slags modernitet och är inte riktig modern i anslaget. Till exempel kunde alla ha bytt roller, nu blir de "exotiska" ändå ett slags kontrast och bakgrund till Mobergs historia speciellt i andra akten. Och alla som flyr är inte sprungna ur ett slags "folklore" utan urbana moderna människor.

Teaterregissören Peter Oskarson är inte den förste att i våra tider av migration utgå ifrån Vilhelm Mobergs klassiska epos "Utvandrarna" om Karl-Oskar och Kristina – svenskarna som utvandrande till Amerika i mitten av 1800-talet. Tidigare gjorde regissören Farnaz Arbabi en uppmärksammad uppsättning där hon lät nutidens immigranter komma till Sverige i sin bearbetning av Mobergs text.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.