Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konstnär skjuter tusen pilar i performance

Publicerat onsdag 19 oktober kl 15.00
"Det kan vara farligt att gå ute på gatan också"
(2:13 min)
test
Melati Suryodarmo Foto: David Richter

Under sexton timmar fördelat på fyra dagar, ska Melati Suryodarmos skjuta tusen pilar med en pilbåge genom rummet och in i de fyra väggarna. Publiken i samma rum får se till att hålla sig undan.

Det dånar som pistolskott när pilarna med våldsam kraft tränger in i väggarna på Lilith Performance Studio. Rummet är helt vitmålat, Melati är själv iklädd en vit kostym, och skjuter till synes planlöst åt olika håll. Pilbågen finns i nästan alla kulturer och för Melati Suryodarmo symboliserar den två sidor

- Den representerar driften hos mänskligheten att överleva, men samtidigt triggar den aggression.

Bågen använder vi för att jaga och överleva, men vi använder den också för att försvara oss, menar hon.

"Transaktion of hollows" heter verket och är en form av spegel av den värld vi lever där olika intressen, ofta politiska, erbjuder oss något, och där allmänheten inte alltid vet vad den ska sikta på.

- Politiker erbjuder oss ofta "mål", deras projekt, som ska ge oss ekonomisk framgång osv osv. Men samhället blir mer och mer förvirrat, säger Melati Suryodarmo.

Publiken kommer släppas in mindre grupper, så att det finns utrymme att avlossa pilarna säkert. Hon kommer skjuta i fyratimmarspass, säger hon. 

- Det bör inte bli farligt, men det kan vara farligt att gå ute på gatan också. Men det är inte min intention att göra ett farligt konstverk.

I två år var Melati Suryodarmo elev hos Marina Abramovic och fick också lära sig vikten av durational performance, alltså verk som ofta är tidsmässigt långa, men fick också en annan, kanske lika viktigt lärdom, nämligen att kunna jobba med liten budget.

- Hon lärde mig att performance inte nödvändigtvis behöver vara stora produktioner, därför att den egna kroppen är det huvudsakliga verktyget.

David Richter

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.