Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Spelvärldens röstskådespelare närmar sig strejk

Publicerat onsdag 19 oktober kl 15.45
Kalle Kovács om den befarade strejken i spelbranschen
(1:42 min)
Virginia. Ett spel utan röstskådespeleri.
Virginia. Ett spel utan röstskådespeleri. Foto: Kalle Kovács

Röstskådespelare finns inte bara i tecknad film utan också inom dataspelbranschen, och nu har dom fått nog och är på väg ut i strejk. Det är det amerikanska fackförbundet SAG-AFTRA, som representerar en fjärdedel av röstskådespelarna som i över ett år nu förhandlat med utvecklare i spelbranschen utan att kunna enas. Kulturnytts expert på dataspel, Kalle Kovács, om den befarade strejken.

Det gamla avtalet löpte ut 2014 och sedan dess har ett nytt avtal varit på gång mellan SAG-AFTRA och branschen. Det har, uppenbarligen, inte gått så jättebra och därav den befarade strejken som 96 % av fackets medlemmar röstade för.

De största frågorna som diskuteras mellan parterna är att röstskådespelarna ska ha en bättre insyn i vilka spel de ska arbeta med, och här ingår vilken åldersgräns spelet förväntas ha, titel, handling och vilka sammanhang som röstskådespelaren förekommer i.

En ökad ekonomisk ersättning efterfrågas också. Bland annat vill facket att röstskådespelarna ska få extra kompensation ifall spelet säljer över 2 miljoner exemplar.

Facket vill heller inte att deras röstskådespelare ska vara i en studio och läsa in krävande rader längre än max två timmar, och då för samma ekonomiska ersättning som gällt hittills.

Vart kommer motsättningarna in i bilden?

Ja, alltså kraven kan tyckas vara självklarheter om ser till vad som gäller för röstskådespelare för TV-, film- och radioproduktioner. Problemet är att spelbranschen ju skiljer sig avsevärt.

Jag tror att det blir svårt för parterna att enas över insynsbiten. De allra största spelen är under utveckling under långa perioder. Ibland flera år innan de ens offentliggörs. Att då riskera läckor eller för den delen att tidiga idéer i ett spel som sedan förändras sprids är branschen nog inte sugna på.

Sen är just hemlighetsmakeriet en stor och viktig del för branschen, både ur ett ekonomiskt perspektiv, men också när det kommer till trovärdighet.

Påverkar det här den svenska spelbranschen?

Spel är globalt och då alla är på jakt efter de främsta röstskådespelarna så påverkas förstås även Sverige, förutsatt att utvecklare här väljer en eller flera röstskådespelare som är ansluten till SAG-AFTRA.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.