Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mats och Morgan möter symfoniorkester

Publicerat fredag 28 oktober 2016 kl 06.00
Tom Trapp, dirigent: De är inte nedtyngda av flera hundra års tonsättartradition
(3:11 min)
Mats Öberg och Morgan Ågren. Foto: Kjell Oscarsson och Peter Öberg, Sveriges Radio.
1 av 2
Mats Öberg och Morgan Ågren. Foto: Kjell Oscarsson och Peter Öberg, SR.
Tom Trapp och Morgan Ågren. Foto: Peter Öberg, SR.
2 av 2
Tom Trapp och Morgan Ågren. Foto: Peter Öberg, SR.

Pianisten Mats Öberg och trumslagaren Morgan Ågren har för första gången skrivit musik för symfoniorkester. I kväll är det urpremiär på Umeå jazzfestival.

– Mycket låter nog väldigt bra för att vara ett första rep. Det finns ingen puls nu, det finns bara en dirigent och det är mycket takter och rytmer som ska sitta ihop men det är nog över förväntan. Och sedan är det de mer lugna partierna där det är mer ackord och så, det låter ju redan helt fantastiskt. Åtminstone en gång så fick jag en rejäl klump i halsen, säger Morgan Ågren när Kulturnytt hälsar på under den första orkesterrepetitionen på tisdagen. Då har Mats och Morgan ännu inte börjat repetera med orkestern.

Mats Öberg och Morgan Ågren har skapat musik för den här konserten i ett års tid. Det är Morgan som skrivit merparten av materialet, och det mesta är helt nytt. De  är ju väl kända i jazz/fusion-sammanhang, och visst är det lite kulturkrock att nu jobba med en symfoniorkester.

– Om man ska spela täta rytmer liksom med hårda accenter så kan det lätt låta svampigt med en orkester. Sedan är det också det eviga förhållandet mellan dirigenten och orkestern, för tittar man på en dirigent som slår ner sin dirigentpinne så kommer ju inte orkestern exakt där. Det är alltid en fördröjning och man få lära sig det där förhållandet, säger Morgan.

Dirigent och medhjälpare när det gäller musikarrangemangen är amerikanen Tom Trapp:

– Deras förtjänster? De är virtuoser och jag tror att de tänker på musik på ett annorlunda sätt. De är inte nedtyngda av flera hundra års tonsättartradition. De skriver bara musik som de vill höra. Och så är det mitt problem att lösa hur en oboe ska kunna spela det där, säger Tom Trapp och skrattar.

Men den musik som nu ska uruppföras under Umeå jazzfestival, hur mycket jazz är det egentigen?

– Jag tycker inte att musiken är särskilt jazzig, men den är jazzigare än klassiskt musik, så därför är det jazzmusik, säger Tom Trapp.

– Jag hör ingen jazz, skrattar Morgan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".