Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hon fotograferar det förbjudna

Publicerat fredag 28 oktober 2016 kl 15.25
"Det känns som om de togs under kalla kriget"
(2:08 min)
bild
Taryn Simon. Foto: David Richter/SR

Hon är konstnären som fotograferar de dolda, ibland hemliga platserna - det som vi, allmänheten, vanligtvis inte får tillgång till.

Amerikanen Taryn Simon ställer ut på danska konstmuseet Louisiana med en serie på 43 bilder.

Bilderna skildrar det som bara vissa får ta del av, men hon avstod från att be om att få se och dokumentera de platser som alla känner till men också vet är förbjudna.

– Jag undvek Fort Knox eller att åka till Nasa för att se deras centrum för tekniska innovationer. Jag letade efter sådant som tagits bort men tyst, säger Taryn Simon.

Fotoserien sammanställdes 2007. Det var en tid präglad av terrorattentatet 2001 och när mycket av USA:s uppmärksamhet riktades ut från landet. Men samtidigt höll landet på att förändras inrikes och hon ville undersöka det som "glidit ur fokus", som hon uttrycker det. Det dolda som fallit bort från allmänhetens medvetande eller som omgärdats av byråkratiska gränser.

Ett foto visar ett behandlingscenter för sjukhusavfall, ett annat en förvaringsplats för nytryckta dollarsedlar, ett tredje The Forensic Anthropology Research Facility - helt enkelt ett markområde där man placerar ut mänskliga kroppsdelar så att forskare kan studera förruttnelsens olika stadier, tänkt som hjälp för framtida brottsplatsutredningar.

Allt hon fotograferat var inte att betrakta som speciellt kontroversiellt, men kanske svåråtkomligt ändå.

Hennes egen favorit är skildringen av CIA:s konst. CIA har en speciell kommitté som förser alla dess byggnader med konst. Gemensamt för de flesta platser hon fotograferat är att de överraskat henne.

– När man ser på bilderna får man känslan av att det är något "vintage" över dem. Som om de var tagna under kalla kriget, säger hon.

Många gånger ser man bara en form av installationer, utrustning eller arkitektur. Flera av miljöerna är mer alldagliga än man kanske väntat sig.

De flesta fotografier har föregåtts av ett omfattande arbete, av blanketter och ansökningar, för att få tillgång till platsen.

Svårast att få tillgång till var kanske oväntat Disney. Taryn Simon ville se det som allmänheten inte får, där personalen byter om, rökrummen, var man tar hand om skräpet och så vidare. Men där fick hon blankt nej i ett fax med företagets motivering.

Nu finns faxets text istället med i utställningen.

David Richter

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".