Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Annonsörer på Facebook kan välja bort etniska grupper

Publicerat torsdag 3 november 2016 kl 15.07
"Det är anmärkningsvärt"
(2:46 min)
Facebooks verktyg för annonsörerna.
1 av 2
Facebooks verktyg för annonsörerna. Foto: Skärmdump
Facebook.
2 av 2
Foto: Jeff Chiu/AP/TT

Även svenska annonsörer som marknadsför sig mot den amerikanska marknaden kan använda verktyget, där man kan exkludera etniska grupper när de väljer vilka användare som ska exponeras för annonserna.

Det kan leda till att människor diskrimineras. Clas Lundstedt är pressansvarig på Diskrimineringsombudsmannen.

– Etnisk tillhörighet är ju en av de diskrimineringsgrunder som omfattas av diskrimineringslagen, så det är då förbjudet att diskriminera om det finns ett samband med etnisk tillhörighet, säger han.

Det var tidigare Pulitzer-prisade grävjournalister hos amerikanska onlinemagasinet Pro Publica som i fredags publicerade en artikel som visar hur Facebook gör det möjligt för annonsörer att exkludera användare från att ta del av annonser, baserat på vad som benämns som etnisk tillhörighet.

I och med att användare inte själva anger etnisk tillhörighet på Facebook, baseras urvalet enligt företaget på vad personer gillar, kommenterar och delar. Det är företagets kodade algoritm som kategoriserar användarna i tre grupper under demografiska urval: Afroamerikaner, latinamerikaner och amerikaner med asiatiskt ursprung.

Pro Publicas nyhet har resulterat i att Christian Martinez, ansvarig för mångfald hos Facebook, skrivit ett blogginlägg där han försvarar verktyget. Han skriver att det är bra för mottagare att kunna nås av specifika annonser och att företagets annonsregler ska förhindra att verktygen utnyttjas felaktigt.

Facebook har under en längre tid arbetat med verktyg för att kunna nå så nischade kundgrupper som möjligt i kampen om annonsmarknaden och detta är ytterligare ett steg i den omfattande analys Facebook gör av enorma mängder data och information om användarna.

John Stauffer är chefsjurist på Civil Rights Defenders, som arbetar med att försvara de mänskliga rättigheterna. Han menar att verktyget som Facebook nu erbjuder är problematiskt ur diskrimineringsperspektiv.

– Jag tycker att det är anmärkningsvärt att Facebook har utvecklat och erbjuder ett verktyg som riskerar att leda till att personer diskrimineras på grund av sin etniska tillhörighet. Vad det här skulle innebära är ju att personer, beroende på den etniska tillhörighet man har, får olika möjligheter att ta del av erbjudanden eller varor eller tjänster genom den annonsering som sprids på olika sätt.

Mottagare som kan exkluderas från att ta del av annonserna baseras på urval av Facebookanvändare i USA, men svenska företag som vill annonsera mot den nordamerikanska marknaden kan använda sig av verktyget.

Enligt Diskrimineringsombudsmannen kan inte Facebook göra sig skyldig till diskriminering genom att erbjuda plattformen för annonsering. Det är i stället annonsören som kan bryta mot lagen,  när den använder verktyget för att exkludera personer utifrån deras etniska tillhörighet. 

Men rättsläget i Sverige är osäkert och ett fall som detta har ännu inte prövats i Sverige. 

– Det där är ju egentligen ett område som vi inte tidigare har haft anledning att ta ställning till men i huvudsak är det ju så att det är den som tillhandahåller en vara eller tjänst som är den som diskriminerar, säger Clas Lundstedt, pressansvarig hos Diskrimineringsombudsmannen.

När Kulturnytt kontaktar Facebooks presskontakter i Sverige hänvisar de till ett officiellt uttalande:

"We are committed to providing people with quality ad experiences, which includes helping people see messages that are both relevant to the cultural communities they are interested in and have content that reflects or represents their communities – not just generic content that's targeted to mass audiences. We believe that multicultural advertising should be a tool for empowerment. We take a strong stand against advertisers misusing our platform: our policies prohibit using our targeting options to discriminate, and they require compliance with the law. We take prompt enforcement action when we determine that ads violate our policies."

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".