Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Första stora utställningen om legendaren Bausch

Publicerat tisdag 8 november 2016 kl 11.42
Pina Bausch fångade själen i efterkrigstyskland
(7:04 min)
Pina Bausch under ett besök i Sverige 1998
Foto: Bertil Ericson / TT

Dansaren och koreografen Pina Bausch är som ett monument inom den samtida dansen. Nu visas utställningen om hennes livsverk på Martin-Gropius-Bau i Berlin

Pina Bausch var verksam i industribältet i sydvästra Tyskland med den lilla staden Wuppertal som bas. Men det var i Essen som hon började sin danskarriär vid Kurt Jooss skola.

Kulturnytts Cecilia Blomberg känner Bausch genom Tantzteather Wuppertals gästspel i Stockholm, Wim Wenders porträtterande film. Och nu har hon sett den första stora utställningen om Bausch på Martin Gropius Bau i Berlin.

Omfattande utställning

En utställning som förmedlar storheten och omfattningen av hennes karriär och konstnärskap. 

– Det är ju en extremt grundlig utställning som fångar hennes ganska omfattande karriär. Den tar sin början med den första skolningen på Kurt Jooss legendariska Folkwang Academy i Essen där man jobbade gränsöverskridande mellan konstformerna och med ett stort politiskt engagemang.

– Och från Kurt Joos lärde hon sig två viktiga saker: precision och ärlighet. Och det skulle jag nog säga är två nyckelord som följer henne genom livet.

Pina Bausch har tidiga barndomsminnen av kriget i Tyskland, vilket märks i stämningen i det hon gör. En ibland sorgsen, drömsk ton.

– Pina Bausch är eller var en av de stora uttolkarna av stämningarna i efterkrigstyskland. Den delen av den tyska kulturen som på något sätt bearbetar de stämningar som finns i ett sönderslaget land som försöker hitta sin själ igen.

Dansaren blev koreograf

Utställningen ger en intressant bakgrund till vad som formade henne som koreograf och dansare. Vi får följa hennes resa till New York där hon fortsatte utbilda sig, och sedan hur hennes danskarriär tog henne till Metropolitan men sen tillbaks igen till Tyskland. Väl tillbaka på hemmaplan sökte hon sig bort från den klassiska berättande dansen.

– Hon sökte sig till den friare moderna dansen och improvisationer och nära samarbete med musiker – ofta jazzmusiker – innan hon fullt ut tog steget till att bli koreograf. Därefter formade hon sitt kompani Tantztheater Wuppertal som skrivit in henne i danshistorien.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".